האקלים על פני כדור הארץ משתנה ואנו חווים תופעות קיצוניות של מזג אוויר המשפיעות על האנושות כולה וגם על חיינו הפרטיים. כיום מוסכם על רוב העולם המדעי שהשינוי הוא תוצאה של פעילות האדם בעיקר עקב שימוש אינטנסיבי באנרגיה המופקת מדלקי מחצבים הגורם לפליטה מוגברת של גזי חממה. הגברת המודעות לנושא היא השלב הראשון בהתמודדות ובמציאת התאמות ופתרונות לבעיות שעולות עקב השינויים הקיצוניים בתנאים הסביבתיים.
משך הפעילות: 15 דקות.
קהל יעד: כיתות ד' ומעלה.
המשימה: "לדוג" את האותיות המרכיבות את המושג/מילה/משפט שעליהם מכריז המדריך ולהרכיב את המילה המבוקשת.
תוכן קק"לי: דגש על פעילות קק"ל בהתאמה לשינוי האקלים – ניהול ושימור יער ושטחים פתוחים, תמיכה במחקרים ובמיזמים לשימוש באנרגיה מתחדשת, חינוך והסברה.
עזרים:
מניחים את לוחות האותיות כך שהמגנט והאותיות מופנים כלפי מעלה, ומקיפים אותם בחבל. חברי הקבוצה עומדים בצד החיצוני של החבל ואוחזים בקרס המגנט באמצעות החבלים המחוברים אליו. המדריך מכריז על מילה או משפט ועל הקבוצה לדוג את האותיות המרכיבות את המילה או המשפט.
התחממות, גזי חממה, פחמן דו חמצני, מזג אוויר קיצוני, שיטפונות, מדבור, גלי חום, הפחתה, מיחזור, שימוש חוזר, שמח"ה, דלק מחצבים, קיבוע פחמן.
כדי להצליח "לדוג" את האותיות בפעילות יש צורך בשתי תנועות מנוגדות זו לזו – אחיזה והרפיה. במהלך הפעילות ננסה לשים לב כמה פעמים הקבוצה משתמשת במילים הקשורות לכך, לדוגמה: תמשוך, תמתח, תשחרר, תרפה ועוד… הפעילות היא דוגמה מצוינת לתרגול שתי התנועות הללו בעבודת צוות והשלכה של התנועות באופן מטפורי על חיי היומיום שלנו כקבוצה.