ODT דיג – שינוי אקלים

דיג – שינוי אקלים. צילום: מיכאל חורי, ארכיון הצילומים של קקל
דיג – שינוי אקלים. צילום: מיכאל חורי, ארכיון הצילומים של קק"ל
פעילות להיכרות עם המושג "טביעת רגל אקולוגית" וחשיבותו, הצגת דרכים לצמצום השפעתו השלילית של האדם על הסביבה ופעילות קק"ל לקידום דרכים אלה

רקע

האקלים על פני כדור הארץ משתנה ואנו חווים תופעות קיצוניות של מזג אוויר המשפיעות על האנושות כולה וגם על חיינו הפרטיים. כיום מוסכם על רוב העולם המדעי שהשינוי הוא תוצאה של פעילות האדם בעיקר עקב שימוש אינטנסיבי באנרגיה המופקת מדלקי מחצבים הגורם לפליטה מוגברת של גזי חממה. הגברת המודעות לנושא היא השלב הראשון בהתמודדות ובמציאת התאמות ופתרונות לבעיות שעולות עקב השינויים הקיצוניים בתנאים הסביבתיים.

צפו! הדרכה בקליק – סרטון הדרכה להפעלת ערכת "דיג – שינוי אקלים"

כל ההוראות להפעלת הערכה, לשימושכם

מידע למדריך

משך הפעילות: 15 דקות.

קהל יעד: כיתות ד' ומעלה.

המשימה: "לדוג" את האותיות המרכיבות את המושג/מילה/משפט שעליהם מכריז המדריך ולהרכיב את המילה המבוקשת.

תוכן קק"לי: דגש על פעילות קק"ל בהתאמה לשינוי האקלים  ניהול ושימור יער ושטחים פתוחים, תמיכה במחקרים ובמיזמים לשימוש באנרגיה מתחדשת, חינוך והסברה.

עזרים:

  • לוחות ועליהם אותיות ומגנט.
  • קרס מגנט מחובר לחבלים.
  • חבל לתיחום הלוחות על הקרקע.

מהלך הפעילות

מניחים את לוחות האותיות כך שהמגנט והאותיות מופנים כלפי מעלה, ומקיפים אותם בחבל. חברי הקבוצה עומדים בצד החיצוני של החבל ואוחזים בקרס המגנט באמצעות החבלים המחוברים אליו. המדריך מכריז על מילה או משפט ועל הקבוצה לדוג את האותיות המרכיבות את המילה או המשפט.

מושגים הקשורים בשינוי האקלים:

התחממות, גזי חממה, פחמן דו חמצני, מזג אוויר קיצוני, שיטפונות, מדבור, גלי חום, הפחתה, מיחזור, שימוש חוזר, שמח"ה, דלק מחצבים, קיבוע פחמן.

דגשים לפעילות:

  • אסור לעבור את גבול החבל.
  • לאחר כל סבב כדאי להסביר ולפרט בקצרה לחברי הקבוצה את המושג שהם דגו.

הצעות לשדרוג

  • לתת הגבלת זמן
  • לאסור לדבר
  • לאפשר רק לחבר אחד בקבוצה לדבר
  • להניח בקבוק סגור / בקבוק פתוח / כוס מים על החלק השטוח מעל המגנט.

עיבוד

כדי להצליח "לדוג" את האותיות בפעילות יש צורך בשתי תנועות מנוגדות זו לזו – אחיזה והרפיה. במהלך הפעילות ננסה לשים לב כמה פעמים הקבוצה משתמשת במילים הקשורות לכך, לדוגמה: תמשוך, תמתח, תשחרר, תרפה ועוד… הפעילות היא דוגמה מצוינת לתרגול שתי התנועות הללו בעבודת צוות והשלכה של התנועות באופן מטפורי על חיי היומיום שלנו כקבוצה.

שאלות לדיון

  • מה היה לכם קל יותר – למתוח את החבלים או לשחרר? מדוע?
  • מתי הרגשתם שאתם מצליחים או לא מצליחים בפעילות? מה גרם לכך?
  • מתי בחיי היומיום שלכם אתם נדרשים "למתוח את החבל" ומתי "לשחרר"?
  • מה התחדש לכם בנושא שינוי האקלים?
  • האם וכיצד יכולים אנחנו לפעול למען הקטנת ההתחממות הגלובלית?
  • העץ ואני: עזר לסיכום פעילות ה-ODT

    מה תפקידו של כל אחד מאיתנו בקבוצה, האם אנחנו תופסים את המקום שהיינו רוצים לתפוס, והאם בחיי היומיום המצב שונה? לפניכם עזר פעילות שמסייע לסיכום פעילויות בשטח