ODT צינורות – שיקום נחלים

צינורות – שיקום נחלים. צילום: מיכאל חורי, ארכיון הצילומים של קקל
צינורות – שיקום נחלים. צילום: מיכאל חורי, ארכיון הצילומים של קק"ל
המשתתפים ינסו להעביר "מים" דרך צינורות מבלי לאבד אותם, וילמדו על חשיבות השמירה על נחלי הארץ ועל חשיבות הפעילות שנעשית על ידי קק"ל וגורמים נוספים לשיקום הנחלים

רקע

הזנחה ארוכת שנים וגידול בזיהום מי הנגר העילי ומי התהום בביוב ביתי ותעשייתי הביאו את נחלי ישראל למצב קשה. המנהלה לשיקום נחלי ישראל, שנוסדה בשיתוף קק"ל, פועלת לשיקום הנחלים שנפגעו ולהשבת הנוף לקדמותו.

בתהליך השיקום של נחל אפשר למנות שלושה שלבים עיקריים:

  1. הפסקת הזרמת מים מזוהמים בנחל, ניקוי צמחייה, פסולת וסחף ופינוי הערוץ מהבוצה.
  2. שיקום גדות הנחל ומי הנחל.
  3. שחזור ביולוגי של המערכת האקולוגית המקורית, שהתקיימה בנחל לפני שהזדהם.


נחלי ישראל הם משאב נופי, היסטורי וסביבתי חשוב, ושיקומם מסייע לכולנו לשוב וליהנות מהם.

צפו! הדרכה בקליק – סרטון הדרכה להפעלת ערכת "צינורות – שיקום נחלים"

כל ההוראות להפעלת הערכה, לשימושכם

מידע למדריך

משך הפעילות: 15 דקות.

קהל יעד: כיתות ג' ומעלה.

המשימה: להעביר גולה (מדמה מים) דרך הצינורות בלי שהגולה תיפול.

תוכן קק"לי: קק"ל פועלת בשותפות עם רשויות מקומיות ואזוריות ורשויות ניקוז לשיקום נחלי ישראל.

עזרים:

מהלך הפעילות

מחלקים את המשתתפים לשתי קבוצות. כל משתתף מקבל צינור אחד או שניים. על כל קבוצה להעביר דרך הצינורות את שלוש הגולות שקיבלה – מנקודת הזינוק אל המכל שבקצה המסלול. הקבוצה שהגולות שלה מגיעות ראשונות היא המנצחת. גולה שנופלת בדרך מוחזרת לנקודת ההתחלה.

הצעות לשדרוג

  • מחליפים את הגולה במים, וממלאים כלי קיבול במים שיוצאים מהצד השני.
  • מעבירים את הגולות בעיניים עצומות.

עיבוד

כדי להצליח להעביר את הגולה או את המים בין הצינורות יש צורך בסנכרון נכון בין חברי הקבוצה.

אפשר להפנות את תשומת הלב לפערי הגובה בין המשתתפים; חלק מהצינורות יהיו ישרים, חלק באלכסון, חלק מהמשתתפים יצטרכו להתכופף ואחרים יידרשו לעמוד על קצות האצבעות. כדי להצליח עלינו ללמוד להתאים את עצמנו זה לזה.

שאלות לדיון

  • האם היה לכם קל או קשה להתאים את עצמכם לשאר חברי הקבוצה?
  • איפה נדרשתם לוותר במהלך הפעילות?
  • מה התחדש לכם על הנחלים בישראל?
  • מה אתם מקבלים על עצמכם לעשות אחרת בעקבות הפעילות?
  • בין אילו גורמים נדרש שיתוף פעולה על מנת שבנחלים יזרמו מים חיים?
  • העץ ואני: עזר לסיכום פעילות ה-ODT

    מה תפקידו של כל אחד מאיתנו בקבוצה, האם אנחנו תופסים את המקום שהיינו רוצים לתפוס, והאם בחיי היומיום המצב שונה? לפניכם עזר פעילות שמסייע לסיכום פעילויות בשטח