חמישה אתרים שווים ביער בן שמן

מרפסות תצפית והדרכה ביער בן שמן. צילום: יעקב שקולניק
27 פברואר 2012
מאת: אדוה קימלפלד

יער בן שמן, המוכר לרוב תושבי מדינת ישראל ולי, הוא הרבה יותר מיעד מוצלח ל"אוורור" קצר מהבית. סיור לעומקו מגלה אתר עתיקות, ביתן תאילנדי באמצע היער, מגדל תצפית גדול ועוד. הישארו איתי
עונה מומלצת: כל השנה
זמן טיול: גמיש, בין שלוש שעות לחצי יום
מתאים: לכל המשפחה
כיצד מגיעים? לנוסעים בכביש מספר 1 (כביש ירושלים-ת"א) פונים במחלף בן שמן לכביש 443, ונוסעים לכיוון העיר מודיעין. למגיעים מכביש 6 יש לפנות לכיוון כביש 444 וממנו להתחבר לכביש 443.
להורדת מפה: הקליקו כאן.

יער בן שמן נחשב למיזם הייעור הראשון בישראל. את היער החלה קק"ל לטעת בשנת 1907, עם כ-12,000 עצי זית שנחשבים עד היום לעצי הייעור הראשונים של קק"ל, אך לאחר שאחוזי ההצלחה היו נמוכים למדי, הוחלט בהמשך לטעת עצים מהירי צמיחה ובעלי יכולת הישרדות טובה. בשנות ה-50 וה-60 של המאה ה-19 הגבירה קק"ל את תהליך הייעור, הפעם כאמור בעיקר עם עצי אורן וברוש. לתהליך הייעור שכרו עתה עולים חדשים רבים ובנוסף, הוקמו בסמוך ליער ישובים חדשים, ביניהם גמזו וכפר דניאל.
בשנות ה-60 הוקמו ביער אתרים נוספים כגון מצפה ואמפיתיאטרון, בהמשך פותחו מגוון חניוני נופש והוקם מרכז נטיעות ארצי לתיירים. בשנות ה-90 הפך יער בן שמן ל"ריאה הירוקה" הגדולה ביותר במרכז הארץ. היער משתרע על פני כ-22 אלף דונם!
מבין כ-100 האתרים והחניונים שיש ביער, נמליץ לכם על חמישה ששווה לבקר בהם. את מסלולינו נתחיל בהיכרות עם שני אתרים מצידו המזרחי של כביש 443 ולאחר מכן נסתובב ונכיר שלושה אתרים מצידו המערבי של הכביש.

תל חדיד

תל חדיד הוא אתר עתיקות בלב יער בן שמן. התל מוקף בכרם עצי זית עתיקים וביניהם שיחי צבר פראיים. הכרם מתפרש על פני כ-1,000 דונמים ובין שביליו מצויים שרידי גתות ובתי בד עתיקים. מראש התל תצפית פנורמית אל מרחבי שפלת יהודה, גוש דן ורצועת החוף. בשטח מצויים בוסתנים של עצי שיזף, חרובים, שקדים, רימונים ותאנים.

שימו לב- בשטח זה יש להיזהר מנפילה לבורות!

כניסה:
דרך שער תל-חדיד (מכביש 444 חצי קילומטר מצפון למחלף בן שמן, לכיוון ראש העין. ברמזור הראשון פונים שמאלה. ברמזור השני פונים שוב שמאלה. כעבור 1.3 ק"מ פונים ימינה לאתר ההנצחה לחיל התחזוקה ולתל חדיד).
השיזף הגדול בתל חדיד. צילום: יעקב שקולניק, ארכיון הצילומים של קק"ל

קברות המכבים

נחזור לכביש 443, ניכנס דרך שער קברות המכבים ונמשיך לנסוע במקביל לכביש ובהתאם לשילוט. לאחר שנחנה את הרכב בחנייה נוכל לבקר ברגל באתר. סמוך לחניית הרכב תראו מספר קברי פיר חצובים בסלע. האתר אמנם מזוהה בציבור עם קברות המכבים, אך ממצאים ארכיאולוגיים שנמצאו בו מעידים על התאמתו דווקא לתקופה מאוחרת יותר. צפונית למבנה, במרחק הליכה קצר, הוצבה אנדרטה מרשימה לזכר הנופלים בקרב על משלט 219 במלחמת העצמאות. מוצבים כאן שמונה משולשי ענק מאבן בצורת להבה ועליהם חקוקים שמות הקרבות, התאריכים והנופלים. מעבר לכך שהאתר מרשים יש ממנו תצפית נוף יפה על האזור ובכל שנה משמש המקום נקודת הזנקה למירוץ הלפיד בחנוכה.

כניסה: דרך שער קברות המכבים.

מצפה מודיעין (מודיעים)

מצפה מודיעין הינו מגדל תצפית בולט, שמתנשא לגובה רב וצורתו לפיד בוער המסמל את נס המרד החשמונאי. ממרומי המגדל נשקף נוף מרשים של ערי השפלה, השומרון, פארק קנדה ויער מודיעין. המצפה נבנה ב-1963 ולמרגלותיו הוקם אמפיתיאטרון רחב ידיים ויפהפה, "מתובל" בעצי יער ומשמש לעריכת כנסים והופעות.

כניסה: מכביש 443 פונים על פי השילוט מערבה, למצפה מודיעין.

הפגודה התאילנדית

הפגודה התאילנדית סגורה לרגל שיפוצים עד להודעה חדשה.

ביתן הפגודה התאילנדית – הביתן התאילנדי הוא מחזה מרהיב באמצע היער. הביתן ניתן מתנה לעם ישראל מהעם התאילנדי לציון הידידות בין העמים במלאת 50 שנים לעצמאות ישראל ו-50 שנים לעלייתו לכס המלוכה של מלך תאילנד בומביל אדוליידי. זוהי אחת משלוש פגודות שנמצאות בישראל. הוא עוצב כמקדש תאי מסורתי עשוי עץ ושיש בגוונים של זהב, אדום ולבן.

המבנה ממוקם בנקודה המשקיפה אל גבעות יער מודיעין. גדר מקיפה את המתחם כדי לשמור עליו. המקום אמנם פתוח רק בתיאום מראש מחשש להרס (למרות שהמבנה לא עשוי מזהב אמיתי היו בו לא מעט ניסיונות גניבה), אך שווה לעבור ולהתרשם ואם יתמזל מזלכם והשער פתוח גם להיכנס.

כניסה: דרך שער מצפה מודיעין.

מבט על הפגודה. צילום: ארכיון קק"ל

חניון העיוורים ע"ש מוריס קאופמן

בחניון כזה מעולם לא הייתם – אסור לכם לפספס אותו. קק"ל, בסיוע ידידי קק"ל ארה"ב, הקימה ביער בן שמן חניון ייחודי שמטרתו להעניק לעיוורים הזדמנות לטייל בכוחות עצמם, להתנסות וללמוד עוד על הסביבה ומאפייניה.
הדבר מתאפשר באמצעות מסלול הליכה מעגלי, שלאורכו, לצד צמחי תבלין בעלי ארומה נעימה ותחת עצי האורן, הוצבו שלטי מתכת עם מפה והסברים בכתב ברייל המיועד לעיוורים. התבליטים מתארים את הצמחייה במקום, היער, הממצאים הארכיאולוגיים והסביבה.

כניסה: משער מצפה מודיעין, ממשיכים לכיוון "דרך החשמל".
שבילים מסבירי פנים לעוורים. צילום: ארכיון קק"ל

ועוד טיפ אחרון...

למי שעדיין רוצים להמשיך ולהכיר את היער – על דרך החשמל נמצאת דרך פסלים קטנה וקסומה שבה ציורי טבע על האבנים ועוד תגליות עדינות שיתגלו רק בפני המטיילים הסקרנים.

חוויער ביער בן שמן – משחק ניווט סלולרי

רוצים להוסיף עניין לטיול ביער?
היכנסו למשחק הבריחה הסלולרי "חוויער היערן הנעלם ביער בן שמן", והצטרפו לחיפושים אחרי היערן שפתאום נעלם... על הדרך תגלו דברים מפתיעים ביער.