אפריל 2014: נחל נעמן

אפריל 2014: נחל נעמן: פינת חמד

פינת חמד אמיתית: נחל נעמן המשוקם. צילום: אסי איוס
צמחייה ושביל בטבע מלווים את נחל נעמן לאורכו, מעין אפק ועד לים, דרומית לעכו. אם יש לכם שעתיים פנויות וחשק לפינת חמד, זה המקום!
בשנת 2007 החלה קק"ל, בשיתוף עם גופים נוספים, בשיקום נחל נעמן, והמקום הפך מפינה מוזנחת לפינת חמד של ממש. במסגרת השיקום פונו 15,000 טון סחף, גדות הנחל נוקו ונסללו שבילים בשני צדי הנחל, הוצבו גשרים, מתקני שעשועים, שולחנות פיקניק ומרפסות לטובת המבקרים במקום.

נחל נעמן, ממה הוא נובע?

תחילת מסלול נחל נעמן בשכונת עין אפק, בהמשך הוא חוצה את עמק זבולון ונשפך לים דרומית לעכו. שני היובלים העיקריים שלו, נחל אבליים ונחל חילזון, הם נחלי אכזב. קבוצת המעיינות העיקרית המזינה אותו היא עיינות אפק (כורדאני), הנמצאת בתחום שמורת טבע עין אפק.

מעיינות הנחל נובעים ברום של חמישה מטרים בלבד מעל פני הים, ומרוחקים מהים רק ארבעה קילומטרים בקו אווירי. כדי להתגבר על מחסום חולות החוף ובגלל השיפוע הנמוך נאלץ נחל נעמן להאריך את דרכו פי שלושה ולהצפין עד עכו. אין פלא שבתנאים אלה נוצרו מסביב למעיינות ביצות גדולות. לכן, עד אמצע המאה ה-19 היה חשש מפני התפשטות מחלת המלריה שקיננה בביצות.

באמצע שנות העשרים של המאה ה-19 רכשה קק"ל קרקעות מצפון לנחל, על חלק מהאדמות הוקמו בהמשך הקיבוצים כפר מסריק, עין המפרץ ואפק. הקיבוצים נאבקו בביצות גם כדי למנוע הצפות של שטחי העיבוד – הם ניקזו את המעיינות לתעלות והפכו את נחל נעמן לתעלה המזרזת את זרימת המים בנחל, ומראה זה של הנחל נשמר עד ימינו. שרידי הביצות הפכו לשמורות טבע עין אפק, כרי נעמן ועין נימפית.
נחל נעמן. צילום: פנינה לבנון

מדרום לצפון: מה רואים לאורך המסלול?

מרחבת החנייה הדרומית צועדים מזרחה. חוצים חורשת איקליפטוס ואת כביש עוקף קריות וממשיכים לאורכה של תעלת ניקוז ("תעלה 42"), המלווה אותנו מימין לשביל. במרחק של כחצי ק"מ מרחבת החנייה התעלה פוגשת את נחל נעמן. בנקודת המפגש, מעבר לתעלה, משקיפה סככת תצפית על הסביבה.

בהמשך נגיע לסככת מתכת המשקיפה על הנחל. בסככה מוצבים שלטי הסבר על שיקום הנחל ועל עולם הטבע שלו.

ארבעה גשרים מוצבים לאורך הנחל. מיד לאחר הסככה הראשונה נפגוש את הדרומי שבהם, המוביל לגדה המזרחית. כאן תמצאו חניון למנוחה בצל חורשת איקליפטוס, ותוכלו לבחור בגדה הנוחה לכם ולהמשיך כך עד הכניסה הצפונית. שימו לב בדרך לצמחיית הגדות, ובייחוד לגבעולי הסוף הגבוהים. לאחר שיקום הגדות השיבה קק"ל את הצמחייה הטבעית שנעקרה מהגדות ושתלה אותה מחדש.

בגדה המזרחית של הנחל נמצאת שמורת עין נימפית. כאשר יושלם שם השביל, יהיה אפשר לעבור בגשר ולסייר בשמורה. אך עד אז נחזור באותו שביל לכניסה הצפונית, או לדרומית, בהתאם למקום שהחנינו בו את הרכב.
במסגרת שיקום הנחל החזירה רשות הטבע והגנים לנחל צבים מסוג צב רך ענק, שמשקלו יכול להגיע ל-50 ק"ג. בעל חיים נוסף שזכה ליחס משקם הוא לבנון הירקון, דג כסוף באורך 20 ס"מ הנמצא בסכנת הכחדה.
בריכת משכנה. צילום: יעקב שקולניק
עונה מומלצת: כל השנה.
אורך המסלול: 1.3 קילומטרים בין הכניסה הדרומית לצפונית.
משך הטיול: 2-1 שעות.
סוג מסלול: מסלול הליכה רגלי, אופניים, עגלות.
מתאים: רמת קושי קלה, מתאים לכולם.

כיצד מגיעים:

כניסה דרומית: מכביש 4 פונים מזרחה בשדרות ח"ן (הצומת של מתחם הקניות "ביג") בקריית ביאליק, ממשיכים ישר כ-600 מ' עד לשוק. ממשיכים עוד כ-50 מ' ומגיעים לרחבת החניה של שביל נחל נעמן, יש שילוט במקום.

כניסה צפונית: נמצאת 1.5 ק"מ מצפון לכניסה הדרומית. פונים מזרחה מכביש 4 בתחנת הדלק TEN ונוסעים מזרחה כ-800 מ', עד לשלט המבואה של קק"ל. הבאים בכביש 22 מדרום יפנו מזרחה (ימינה) על פי השלט המורה לכרי נעמן, בככר פונים ימינה עד לככר הבאה, בה פונים מזרחה עד לקצה השביל.

לפני כל יציאה לשטח אנו ממליצים להתעדכן באתר eירוק או באתר קק"ל על שינויים אפשריים במסלול. אפשר גם להתקשר לקו ליער: 1-800-350-550