קטעי מקורות

מתוך ברכת "על הנסים" הנאמרת בחנוכה ובפורים:

עַל הַנִּסִּים וְעַל הַפֻּרְקָן (הצלה) וְעַל הַגְּבוּרוֹת וְעַל הַתְּשׁוּעוֹת וְעַל הַנִּפְלָאוֹת וְעַל הַנֶּחָמוֹת שֶׁעָשִׂיתָ לַאֲבוֹתֵינוּ בַּיָּמִים הָהֵם בַּזְּמַן הַזֶּה.
בִּימֵי מַתִּתְיָהו בֶן יוֹחָנָן כֹּהֵן גָּדוֹל חַשְׁמוֹנָאִי וּבָנָיו כְּשֶׁעָמְדָה מַלְכוּת יָוָן הָרְשָׁעָה עַל עַמְּךָ יִשְׂרָאֵל לְהשַׁכִּיחָם תּוֹרָתָךְ וּלְהַעֲבִירָם מֵחֻקֵּי רְצוֹנָךְ וְאַתָּה בְּרַחֲמֶיךָ הָרַבִּים עָמַדְתָּ לָהֶם בְּעֵת צָרָתָם רַבְתָּ אֶת רִיבָם דַּנְתָּ אֶת דִּינָם נָקַמְתָּ אֶת נִקְמָתָם
מָסַרְתָּ גִבּוֹרִים בְּיַד חַלָּשִׁים
וְרַבִּים בְּיַד מְעַטִּים
וּטְמֵאִים בְּיַד טְהוֹרִים
וּרְשָׁעִים בְּיַד צַדִּיקִים...
עָשִׂיתָ תְּשׁוּעָה גְדוֹלָה וּפֻרְקָן כְּהַיּוֹם הַזֶּה וְאַחַר כֵּן בָּאוּ בָנֶיךָ לִדְבִיר בֵּיתֶךָ וּפִנּוּ אֶת הֵיכָלֶךָ וְטִהֲרוּ אֶת-מִקְדָּשֶׁךָ וְהִדְלִיקוּ נֵרוֹת בְּחַצְרוֹת קָדְשֶׁךָ וְקָבְעוּ שְׁמוֹנַת יְמֵי חֲנֻכָּה אֵלּוּ לְהוֹדוֹת וּלְהַלֵּל לְשִׁמְךָ הַגָּדוֹל.

ברכת "על הנסים" היא תפילת הודיה שמשתלבת בברכת המזון ובתפילת שמונה עשרה, בהתייחסות לאזכור הנס ההיסטורי.

שאלות למחשבה ולדיון:

  • למה הכוונה, לדעתכם, במילה גבורות ב"ברכת על הנסים"?
  • מי הם הגיבורים המוזכרים בברכה למעלה ומה אנו לומדים מכך?

יצחק שדה, מייסד ומפקד הפלמ"ח:

הגבורה האמיתית מתגלה גם בחולין של יום יום.
אנו רגילים לייחס את מושג הגבורה לצבאיות, מסיבה מובנה: מהלוחם נדרשת הסכמה למפרע להקרבה מקסימלית, לקרבן חיים. אך אין זו הדרך היחידה...
הגבורה, שהיא הקרבה, אינה אכזרית ביסודה. היא אינה מתאכזרת. זו היא הצורה הנעלה ביותר של השירות. ביסודה היא אהבת הזולת.
הגבורה – היא תכונה אנושית חיובית. אין גבורה בלי מטרה הומאנית ובלי הומאניות, כי עיקרה חיוב החיים, החיים על כל גילוייהם הטובים.
ההקרבה איננה התבטלות. אין היא מבקשת את טשטוש עצמיותו של האיש. רק אדם שיש לו הרבה, יכול לתת הרבה, והאישיות הדלה אין בה כל טובה לכלל.

מתוך: שבילי גבורה/מסביב למדורה, פורסם בשנת 1946

שאלות למחשבה ולדיון:

  • מהי הגבורה לפי יצחק שדה?
  • לאיזו גבורה הוא מתייחס, בנוסף לגבורה הצבאית?
  • מה הם מניעיה?

משנה אבות ד':א'

בֶּן זוֹמָא אוֹמֵר... אֵיזֶהוּ גִבּוֹר, הַכּוֹבֵשׁ אֶת יִצְרוֹ, שֶׁנֶּאֱמַר (משלי טז), טוֹב אֶרֶךְ אַפַּיִם מִגִּבּוֹר וּמשֵׁל בְּרוּחוֹ מִלֹּכֵד עִיר...
ויש אומרים, מי שעושה שונאו אוהבו.

שאלות למחשבה ולדיון:

  • מהי גבורה על פי בן זומא?
  • מהי גבורה על פי המקור המקראי (משלי) שמצטט בן זומא כדי לבסס את עמדתו?
  • לדעתכם, איזה אדם נעלה יותר – האדם הסבלני והמושל ביצריו או הגיבור שעושה מעשי גבורה, כגון כיבוש ערים?
  • איזו גבורה קשה יותר – זו המאפשרת להכניע אחרים בכוח, או הכנעת היצרים והדחפים ושליטה עצמית בהם?
  • האם אפשר להסתכל על המלחמה כנגד יצר הרע גם במשמעות הכנעת האויב הפרטי הנמצא בתוך תוכך?
  • מה ההבדל בין גבורה לפי בן זומא לבין גבורה על פי הדעה השנייה ממשנה אבות, "יש אומרים"?
  • מה יותר קשה, לכבוש את היצר או להפוך את השונא לאוהב?
  • האם פעולת הגבורה מופנית כלפי פנים, לכיבוש היצר, או כלפי חוץ, למחילה על הכבוד – כזו הנדרשת כדי להפוך את השונא לאוהב?
  • האם גבורת הפיכת השונא לאוהב היא יותר שינוי עצמי או שינוי חברתי?

פרופ' ישעיהו ליבוביץ:

והנה, אף בלי ניתוח פילוסופי של מושג הגבורה ובלא ביקורת של גילויי הגבורה השונים, ניתן לקבוע כעובדה שהגבורה הצבאית היא הזולה בין הגילויים האלה – שהרי היא, ורק היא מבין כל גילויי הגבורה, מצויה בהמוני בני אדם, בכל העמים והתרבויות ובכל התקופות בהיסטוריה, בלא כל קשר לרמתם של בני-אדם אלה מבחינה רוחנית, מוסרית או חברתית – מה שאין כן בגבורה של כיבושי-יצרים, שהיא נדירה בכל מקום ובכל זמן... אם אדם הוא "גיבור" במובן הצבאי ("חייל מעולה"), אין בכך ערובה להיותו אדם מעולה – לא בחינת חכם ונבון ולא בחינת ישר והגון. לעומת זה, אדם שעמד בגבורה נגד דחפים הנובעים מקנאה, משנאה, מתאווה ומכבוד – חזקתו שהוא מבני-מעלה המועטים. אשר לגבורה המלחמתית – יש לקבוע שבמסורת היהודית אין למצוא הערצה לגבורה זו, ולא משום גישה פציפיסטית הפוסלת אותה... אף על החשמונאים לא נאמר ב"על הניסים" אלא שלחמו את מלחמת ה' והצילו את התורה; ואילו גבורתם במלחמה אינה מוזכרת כלל – היא מתקבלת כדבר המובן מאליו. אם יש מלחמה חייב החייל להיות חייל טוב, כשם שחקלאי חייב להיות חקלאי טוב, השרברב – שרברב טוב, הרופא – רופא טוב. אין ביהדות התפעלות מיוחדת מגבורה צבאית דווקא.

פרופ' ישעיהו ליבוביץ – "גבורה", בתוך: ארתור א' כהן ופול מנדס-פלור ואברהם שפירא (עורכים), לקסיקון התרבות היהודית בזמננו, מושגים, תנועות אמונות, תל אביב תשנ"ג

שאלות למחשבה ולדיון:

  • האם אתם מסכימים עם ליבוביץ?
  • האם גבורת מלחמה היא פשוטה ומובנת מאליה?
  • האם היא איננה כרוכה בהתגברות פנימית?

מהותו של נס חנוכה

אין להתפעל מגבורה צבאית ומכושר לחימה, לא בישראל ולא באומות העולם. תכונות אלו היו מצויות, והן מצויות גם היום, בטובים וברעים בצדיקים וברשעים, בטהורים ובטמאים, בלוחמים למען ערכים נשגבים ובלוחמים למען רשע וכסל... אשר לבחינה ה"דתית" של הגבורה... בכל המקורות של היהדות לא נמצא סימן של הערצה של הגבורה המלחמתית או של התלהבות לה, מעין ההערצה לתלמוד תורה ולשמירת המצוות. מעולם לא נקבעו ביהדות חגי זכרון והודיה לניצחונות ולכיבושים. גם החשמונאים – שאותם מרבים להזכיר היום – אינם נזכרים במקורות ובמסורת אלא בזכות מלחמתם למען הצלת התורה, ולא בזכות היותם לוחמים גיבורים ...וחג החנוכה נקבע לזכר הצלת התורה ולא לזכר הנצחון הצבאי.

פרופסור ישעיהו ליבוביץ – (ריגה-ישראל 1994-1903) מדען, הוגה דעות ואיש רוח ישראלי.

מתוך יהדות, עם יהודי ומדינת ישראל. שוקן, 1979

שאלות למחשבה ולדיון:

  • מהי גבורת המכבים לפי פרופסור ליבוביץ?
  • האם אתם מסכימים עם דעתו של ליבוביץ על תכונות הגיבורים הצבאיים?
  • לאיזו גבורה מתייחס ליבוביץ בנוסף לגבורה הצבאית?
  • מהם מניעיה?
  • האם חג החנוכה מציין את נס פך השמן או את נס הישרדותה של היהדות?

אריאל אביב, מרצה למחשבת ישראל:

הכוהנים לא התבססו על הנס כשהדליקו את מנורת המקדש. אדרבה, הם הדליקוה כחלק בלתי נפרד של עשייה ארצית, בכל האמצעים שעמדו לרשותם, וכהמשך ישיר של המאמץ המלחמתי. אף שידעו שהשמן שבידיהם מספיק ליום אחד בלבד, וניתן היה לחשוב שעליהם לוותר ולחכות שיימצא או יובא די שמן טהור, הם עשו מעשה במעט שבידיהם כמיטב יכולתם האנושית המצופה. הם ודאי לא ציפו לנס ולא הסתמכו עליו. הנס שאירע, יהא טיבו אשר יהא, הוא במידה רבה בעצם המעשה והיוזמה האנושית. בנכונות להתחיל בקטן, במעט שמן ובמעט אור, ולקוות שיימצאו עוד פתרונות בהמשך. בדיוק כפי שיצאו למלחמה כנגד כל הסיכויים, והאמינו שמה שבידיהם, עליהם לעשות. אנחנו יודעים שהמעט הזה הוכיח עצמו כנגד כל הסיכויים...
נראה לי שחז"ל לא ראו הבדל גדול בין שני ה"נסים". שניהם היו בעיניהם ביטוי של אותה אמונה עצמה, שעל האדם לעשות את מה שבידיו, אם מעט ואם הרבה. מבחינה זו, סיפור חנוכה דווקא בגרסתו היהודית הוא סיפור מופלא של אמונה באדם לא פחות מאשר אמונה באל. המשותף לשתיהן, אי הנכונות להיכנע לטבע ולמציאות. לחוקי הטבע, ההיסטוריים או הפיזיקליים. בניגוד לסיפור הטבעי של חג האורים, חנוכה הוא חג שמציג לצד כוח ושמחת הטבע את כוחו של הנס, כוחה של גבורת הרוח והרוחניות, את כוחה של היכולת לחרוג ולהתנוסס גבוה מעל לשגרת הטבע וכבלי המציאות האפרורית. לצאת כנגד הרבים (גם כנגד רוב הסיכויים) ולהדליק נר קטן. ונר קטן שמודלק באמונה ברוח עשוי להפוך לאור גדול.

מתוך כתבה לחנוכה מאת מרים הולצמן שפורסמה באתר החדשות "דבר העובדים בארץ ישראל" ב-15.12.2017

שאלות למחשבה ולדיון:

  • מהי הגבורה לפי אריאל אביב?
  • האם עשייה במסגרת האמצעים הקיימים כנגד כל הסיכויים היא הגיונית?
    מה הם מניעיה?
  • האם אתם יכולים לראות את הרלוונטיות של הגבורה שמתאר אריאל אביב לימינו?