דף שיח: עושים סדר בפירות הארץ

סדר ט"ו בשבט נוצר במאה ה-16 על ידי חבורת המקובלים בצפת, ובראשם האר"י – הרב יצחק לוריא. משם התפשט הסדר והתקבל בקהילות יהודיות רבות. בסדר משולבים פירות רבים, שלהם משמעויות סימליות שונות. דף השיח מבקש לדון בדרכים שבהן באות משמעויות אלה לידי ביטוי בפירות, ובהשאלה – גם בעולמנו
*תוכני הפעילות מיועדים לצורכי הדרכה והוראה בלבד, ואין לעשות בהם כל שימוש אחר מעבר לשימוש זה

נתחיל בכמה חידות על פירות:

  1. מהי המילה בעברית לפעולת הקטיפה של תאנים?
    א. קטיף
    ב. מסיק
    ג. ארייה
    ד. גדיד
  2. מהו מקור המילה "תפוז"?
    א. מקור המילה באשורית, ופירושה: כתום
    ב. מקור המילה בשורש פ.ז.ז, כי צבעו של תפוז מזכיר את קרני השמש המפזזות
    ג. המילה תפוז מופיעה כבר בתנ"ך, בין הפירות שנתברכה בהם ארצנו
    ד. צירוף של שתי המילים תפוח-זהב, שהציע הבלשן יצחק אבינרי ב-1932
  3. איזה פרי קשור לזהב?
    א. גרעיני החמנייה, שצבעה כזהב
    ב. גרעיני החרוב, הזהים במשקלם, שימשו בימי קדם כיחידת משקל אוניברסלית, ועד היום מתארים בעזרתה את שוויין של אבני חן ומתכות יקרות
    ג. המנגו, שנחשב כפרי האלים, ולכן ערכו כזהב
    ד. בימי קדם נהגו סוחרים לשלם בתמרים, שהיו זמינים מאד ונוחים לנשיאה. לכן נהגו לכנותם "הזהב המתוק".
  4. איזה מן הבאים אינו פרי בהגדרתו הבוטנית?
    א. עגבנייה
    ב. פיטנגו
    ג. בננה
    ד. תות
  5. איזה פרי מופיע בתורה בגודל בלתי רגיל?
    א. ענבים
    ב. תאנים
    ג. פרי עץ הדר
    ד. זיתים

(התשובות הנכונות: 1-ג'; 2-ד'; 3-ב'; 4-ג'; 5-א')

תאנים ביער יתיר. צילום: יורם גולדרינג, ארכיון הצילומים של קקל
תאנים ביער יתיר. צילום: יורם גולדרינג, ארכיון הצילומים של קק"ל

בספר במדבר, פרק יג, פסוק כג, מתוארים המרגלים ששלח משה לתור את הארץ: "וַיָּבֹאוּ עַד נַחַל אֶשְׁכֹּל וַיִּכְרְתוּ מִשָּׁם אֶשְׁכּוֹל עֲנָבִים אֶחָד וַיִּשְׂאוּ אֹתוֹ בַמּוֹט בִּשְׁנַיִם מִן הַמּוֹט וּמִן הָרִמֹּנִים וּמִן הַתְּאֵנִים". בתלמוד הבבלי, מסכת סוטה, דף לד, עמוד א, מובאת דעה כי האשכול ענבים היה כה גדול עד כי שני אנשים נדרשו לשאתו על מוט.

במהלך הסדר נוהגים לאכול 30 מיני פירות ולברך עליהם, וכן לשתות ארבע כוסות יין שבהן יין לבן ואדום במינונים שונים, שמסמלים את המעבר מהחורף לקיץ.

הפירות נחלקים לשלושה סוגים:

  1. פירות שתוכם נאכל וקליפתם נזרקת (כמו אגוזים ותפוזים) – סימלו בעיני המקובלים את עולם העשייה.
  2. פירות שקליפתם נאכלת ותוכם נזרק (כמו תמרים וזיתים) – סימלו את עולם היצירה.
  3. פירות שנאכלים בשלמותם (כמו תאנים וענבים) – סימלו את עולם הבריאה.

"ומנהג טוב להולכים בתמים להרבות בפירות בעצם היום הזה ולומר דברי שירות ותשבחות עליהן [...] מקום שמצויים כל שלושים הפירות שהובאו למעלה, ששרשם בעולמות בריאה, יצירה, עשייה – מצווה לחזור עליהם, כי כל המרבה הרי זה משובח. ובמקומות שאינם מצויים כל כך לא יפחות משנים-עשר מיני פירות"
(מתוך "פרי עץ הדר" – סדר ט"ו בשבט, נכתב בצפת במאה ה-17)

על פי האר"י, כשאלוהים ברא את העולם, הוא השפיע עליו מטובו, אבל העולם היה צר מלהכיל את כל השפע האלוהי, וכתוצאה מכך התחוללה "שבירת כלים" (כן, זהו מקור הביטוי "לשבור את הכלים"), והשפע האלוהי התפזר בעולם בצורת רסיסים, או ניצוצות. אותם ניצוצות הם הפירות שאנו אוכלים.

לפי תפיסה זו, תפקידנו הוא לאסוף את כל ניצוצות השפע ולחברם, כדי שיוכלו לחזור אל מקורם האלוהי. כשזה יקרה – תהיה גאולה. לכן, כאשר המקובלים מפרידים את הפרי מהקליפה או הגרעין, הם מאמינים שהם עושים מעשה סמלי של תיקון, וקירוב הגאולה.

תמרים על עץ דקל. צילום: אבי הירשפילד, ארכיון הצילומים של קקל
תמרים על עץ דקל. צילום: אבי הירשפילד, ארכיון הצילומים של קק"ל

דיון ושיח:

  1. איפה לדעתכם נמצאים פירות כמו מנגו ואבוקדו, שיש להם גם קליפה וגם גרעין – איפה הייתם ממקמים אותם מבחינת העולמות? והאם יש חלוקה חד משמעית בין סוגי הפירות והעולמות, או שייתכן שיש חפיפה בין העולמות?
  2. נסו להציע הסבר למשמעות הסמלית שניתנה לכל אחד משלושת סוגי הפירות:
    מה בפירות עם קליפה מסמל עשייה?
    מה בפירות עם גרעין מסמל יצירה?
    ומה בפירות שאין להם לא קליפה ולא גרעין מסמל בריאה?

    ההסבר לכך:
    הפרי עם הקליפה מסמל עשייה כי צריך לעמול על מנת להגיע לחלק האכיל, וכך גם בעולם המעשה, שבו צריך לעבוד כדי ליהנות מהפרי.
    הגרעין מסמל יצירה כי צומח ממנו צמח חדש.
    הפרי שנאכל כולו מסמל את הבריאה כי היא מושלמת וכוללת הכול ללא דברים מיותרים.
  3. תנו דוגמה למשהו בחייכם שהוא עשייה, ולמשהו שהוא יצירה.
    האם יש בחייכם גם משהו שהוא בריאה?
  4. אפשר לראות בהצעה הקבלית הזדמנות להבחין בין היסודות ה"אלוהיים" לבין החלקים ה"גשמיים" בחיינו. האם תוכלו למנות 2–3 דוגמאות מכל יסוד?
  5. שחקו משחק קטן: אילו היית פרי.
    לדוגמה:
    משתתף: אילו יעקב היה פרי, הוא היה אגוז.
    יעקב: מעניין, למה דווקא אגוז?
    המשתתף: כי יעקב אדם מופנם, צריך להתאמץ מאוד כדי להסיר את הקליפה הקשה שלו. אבל בתוכה ישנו אגוז טעים ומזין.