חרוז החלום הציוני שלי: ציונות מאז ועד היום – החזון ומימושו

חרוז החלום הציוני שלי: ציונות מאז ועד היום – החזון ומימושו

חרוז-סיור הבנוי משני חלקים: החלק הראשון הוא ביקור במוזיאון בית הרצל שביער חולדה, והחלק השני הוא סיור בהר הרצל. שני החלקים יוצרים חרוז אחד, המחבר את החזון של הרצל, ראשית הציונות בארץ ישראל ופעולות גאולת הקרקעות של קק"ל לציונות כיום

החלום הציוני שלי חלק ראשון: ביקור בבית הרצל שביער חולדה

רציונל:

ביקור ביער חולדה מגלגל את סיפורו ההיסטורי של המקום ומחבר את החניכים למפעל הייעור ולראשית ההתיישבות. הסיור יוצר מכלול שמתחבר להווה ומאפשר בחינה של סוגיות אקטואליות על רקע חזונם של ההוגים הציוניים השונים. זו הזדמנות להכיר מקרוב את פעילותה של קק"ל ותרומתה לחזון להגשמה הציונית לאורך הדורות.

החניכים נחשפים לחזון הציוני של הרצל ולסיפור תקומת עם ישראל בארץ ישראל. הסיור וההדרכה בחרוז ייחודי זה מאפשרים דיון בסוגיות אקטואליות ובחזון – ברצון לתרום, ביכולת ליזום ולפעול.

 

מטרות:

  • הכרת סיפורו של יער חולדה, על גלגוליו הרבים.
  • הכרת תרומת החלוצים להתיישבות – אישים וקבוצות.
  • הכרת תרומת קק"ל למקום בעבר, בהווה ובעתיד.
  • חשיפה לדמויות ציוניות שונות ולערכים שמסייעים לגבש תודעה ציונית אקטואלית.

אוכלוסיית היעד: תלמידי כיתות ח'
מקום מומלץ לביצוע הפעילות: יער חולדה ומוזיאון בית הרצל.
זמן: 5-4 שעות (יחד עם הסיור בהר הרצל).
מושגי מפתח: הקמת קק"ל כמכשיר לגאולת אדמות הארץ, מפעל הייעור של קק"ל, מכון וולקני, החלוצים אז והיום.
התייחסות לרגע משמעותי: המפגש עם טקסטים ותמונות משמעותיות מהווה נקודה משמעותית אצל החניך ומחבר אותו לתכנית "החלום הציוני שלי". החלום חושף את החניכים להזדמנות להמשיך לחלום ולהגשים את החלום שהציבו החלוצים שהגיעו למקום ונלחמו עליו, בהמשך לחזונו של הרצל.
  • החלום הציוני שלי – ציונות בחזון ובמעשה

    חוברת הדרכה לסיור ביער חולדה ובמוזיאון בית הרצל
  • תמונות לפעילות בבית הרצל-חולדה

    קובץ התמונות לפעילות במהלך הסיור בבית הרצל

החלום הציוני שלי חלק שני: סיור בהר הרצל

רציונל: לימוד ובחינת סוגיות שהעלה הרצל בחזונו אל מול המציאות הישראלית של ימינו, יחד עם סיור בהר הרצל, והפעלות שיסייעו להמחיש את הנושא.

מטרות:
  • הכרת חזונו של הרצל דרך סוגיות נבחרות.
  • היכרות בלתי אמצעית עם הרצל מתוך מפגש עם כתביו.
  • בחינת חזונו של הרצל מול המציאות במדינת ישראל היום.
  • בחינת השאלות: במה אני מסכים עם עמדותיו של הרצל ובמה לא?
  • האם חלומו לגבי אופייה של מדינת היהודים התגשם? ואם כן, כיצד?
אוכלוסיית היעד: תלמידי כיתות ח'
מקום מומלץ לביצוע הפעילות: הר הרצל.
זמן: 5-4 שעות (יחד עם הסיור בחולדה).
מושגי מפתח: החזון של הרצל, חלום מול מציאות, "מדינת היהודים", "אלטנוילנד".
התייחסות לרגע משמעותי: תצפית מהר הרצל לירושלים – ההר נבחר לקבורת הרצל משום שהיה חשוף, כסמל לציונות שמשמעה התחלה חדשה ושינוי כיוון לעם היהודי. היום ההר מוריק ומשקיף אל ירושלים המתפתחת ושוקקת החיים.
  • סיור בהר הרצל

    הסיור בהר הרצל הוא חלק בלתי נפרד מיום העיון "החלום הציוני שלי", ובעת הסיור יש להסביר את הקשר בינו לבין היחידות האחרות

    למפות ההתמצאות בהר הרצל>>
  • סדנה לתלמידי כתה ח'

    הסדנה עוסקת בהרחבה בפיתוח הנושא "חלום מול מציאות" ובוחנת סוגיות שונות שהעלה הרצל בחזונו, אל מול המציאות הישראלית כיום
  • המנורה – סיפור מאת בנימין זאב הרצל

    סיפור שכתב הרצל על חנוכייה, שגיבורו מגלה מחדש את הזיכרון היהודי הלאומי ומתחיל להדליק נרות חנוכה עם משפחתו ויוצר לו חנוכייה חדשה משלו