פתיחה
כרטיסיות תועלת העץ
עץ בירושלים/ על עלה ועל עולה
משממה לגן פורח
ניבים, פתגמים, זכויות ואחריות
גוף הפעילות
העץ הנדיב/גלגולו של חג
בחירת העצים
ניסוי מדעי – עלייה נימית
תעודת זהות לעץ
סיכום
חידון תחרותי
בחירות לעץ השנה
כי האדם עץ השדה
העץ נותן – אני נותן
מניחים במרכז הכיתה סלסילה ובה פאזלים עם תמונות ומידע על 6 עצים.כל תלמיד לוקח חלק פאזל מהסלסילה, ומוצא את שאר חברי קבוצתו המחזיקים בחלקים המשלימים.כל קבוצה מרכיבה את פאזל העץ שלה, הופכת ומוצאת את המידע על העץ.שואלים את התלמידים איזה עץ מהעצים ראוי שיישתל בחצר בית הספר.כל קבוצה תלמד על העץ שלה מדף המידע + מידע זמין – אינטרנט / ספריית בית הספר (אם אפשרי). כל קבוצה תכין נאום / הצגה / שיר שכנוע וכרזת תעמולה שבעזרתם תסביר ותנמק מדוע דווקא העץ שלה ראוי להישתל בחצר בית הספר.למדריך: ייתכן שזמן הפעילות לא יספיק ללימוד מעמיק על אודות העץ. במקרה כזה אפשר להמשיך את הפעילות בבית עד למפגש הבא.בהצגת העצים כדאי לעודד ויכוח בין הקבוצות כשלכל קבוצה יתאפשר להעלות טיעונים בעד ונגד. חשוב שהטיעונים יכללו שיקולים שונים מעולמות תוכן שונים, כולל סגולות העץ עצמו, זמן הגידול שלו, תועלתו לאדם, תרומתו לבית הספר, התאמתו לתנאים הסביבתיים ולצורכי בית הספר ועוד.שופט או שופטים שנבחרו מראש יקבעו וינמקו מיהו העץ המתאים ביותר להישתל בבית הספר. (אפשר להעלות את חשיבות התחרות בעזרת שילוב מנהל/רכז/מורה כחבר בצוות שופטים.)בסיכום כדאי להפנות את תשומת לב התלמידים לנקודות הבאות:
מתאספים סביב עץ לדוגמה ומסבירים מעט על חלקיו השונים. עורכים ניסוי מדעי בנושא עלייה נימית, שממחיש את הדרך שבה המים והמומסים מתקדמים מהשורש לעלים באמצעות כוח המשיכה:
הסבר: תאי הצמחים עטופים בדופן שעשויה מתאית. התאית מלאה בנקבוביות זעירות החדירות למים, בדומה לספוג. מהתאית מייצרים בסופו של דבר את הנייר ולכן הנייר סופג את המים ומתנפח. מולקולות המים דוחפות זו את זו, והנייר נפתח. ניסוי זה מדגים עלייה נימית בקפילריות (צינורות קטנים) המצויות בתאית. מולקולות המים נוטות להימשך חשמלית זו לזו מחד, ומאידך יש להן נטייה להיצמד למשטחים מוצקים. לכן, בצינורות דקים מאוד (נימים) מולקולות המים שנוגעות בדופן תימשכנה למשטח ותמשוכנה אחריהן את המולקולות שאינן נוגעות בדופן. וכך יטפסו המים למעלה בניגוד לכוח המשיכה ולחוק כלים שלובים. ככל שהצינור דק יותר, המים יעלו גבוה יותר.
כיצד מתבטא בטבע: המים נמשכים אל התאית יותר מאשר אל עצמם, ולכן צמחים ועצים מצליחים בדרך זו לשאוב מים מהקרקע אל שורשיהם ואל שאר חלקי הצמח.מצורף דף לגזירה>>
הכנת תעודת זהות לעץ – כל קבוצת תלמידים בוחרת בעץ בחצר בית הספר. אפשר לחלק את התלמידים על ידי חלוקת חידות או רמזים לעצים השונים הנמצאים בבית הספר. כל תלמיד שפענח את החידה יגיע לעץ הרלוונטי ויצטרף לחבריו שמצאו את העץ.הקבוצה תחקור את העץ ותכין לו תעודת זהות, הכוללת ציור שלו, שמו, גילו, גובהו ועוד נתונים לפי ההנחיות הבאות:
מומלץ לבדוק לפני הפעילות אילו עצים יש בבית הספר ולהכין את החידות ודפי מידע רלוונטיים לעצים הללו. אחרי עבודת החקר- התלמידים יקראו את דף המידע על העץ וישוו למה שראו.כל קבוצה תציג את העץ שלה בפני שאר הקבוצות. בסיום הניסוי והצגת התוצאות אפשר לקשר לאדם, למנהיגות ולמשמעות של יניקה מהשורשים.