קבוצה רביעית: קבוצת שלטון יהודי עצמאי בארץ ישראל

בתקופת ראשית הציונות, בתחילת המאה ה-20, שוב חזר מרד המכבים אל מרכז החג. החג הפך להיות "חג הגבורה", חג של תקומה יהודית ועצמאות, כהשראה לחלוצים לפני קום המדינה. המכבי כדוגמה ומופת ל"יהודי החדש", הלוקח את גורלו בידו, הפך למודל שראוי לחנך עליו את העם, והסיפור החשמונאי חזר לקדמת הבמה.

בנימין זאב הרצל, "מדינת היהודים"

"לכן אני מאמין כי דור של יהודים נפלאים זה יצמח מן האדמה. שוב יקומו המכבים".

בספר "מדינת היהודים, אשר יצא לאור באירופה בשנת 1896, כשנה וחצי לפני כינוס הקונגרס הציוני הראשון, משרטט הרצל את חזונו למדינת יהודים יצרנית

הַנֵס שֶׁל הַלֵב הָאַמִיץ, אהרון זאב

"הנס של הלב האמיץ" הוא שמו המקורי של השיר "אנו נושאים לפידים", שכתב אהרון זאב בתקופת ראשית הציונות. שני הבתים הראשונים של השיר לא הולחנו ולכן הם פחות מוכרים.

הַנֵרוֹת הַלָלוּ אָנוּ מַדְלִיקִים
עַל הַנִסִים וְהַנִפְלָאוֹת,
שֶׁבַּיָמִים הָהֵם וּבַזְמַן הַזֶה.
נִסִים וְנִפְלָאוֹת
שֶׁנַעֲשׂוּ בִּידֵי אֱנוֹשׁ -
הַנֵס שֶׁל הַלֵב הָאַמִיץ,
הַפֶּלֶא שֶׁל רוּחַ הָאָדָם,
זוֹ אֲשֶׁר גָבְרָה עַל צִבְאוֹת מַמְלָכוֹת גְדוֹלוֹת,
הֶאֱדִירָה דַלִים, חִזְקָה מוּעָטִים
וַתִתֵן לָהֶם נִצָחוֹן.

אָנוּ נוֹשְׂאִים לַפִּידִים
בְּלֵילוֹת אֲפֵלִים
זוֹרְחִים הַשְּׁבִילִים מִתַּחַת רַגְלֵינוּ,
וּמִי אֲשֶׁר לֵב לוֹ,
הַצָּמֵא לְאוֹר -
יִשָּׂא אֶת עֵינָיו וְלִבּוֹ אֵלֵינוּ,
לָאוֹר,
וְיָבוֹא!

נֵס לֹא קָרָה לָנוּ -
פַּךְ שֶׁמֶן לֹא מָצָאנוּ,
לָעֵמֶק הָלַכְנוּ,
הֶהָרָה עָלִינוּ,
מַעַיְנוֹת אוֹרוֹת
הַגְּנוּזִים גִּלִּינוּ.
נֵס לֹא קָרָה לָנוּ -
פַּךְ שֶׁמֶן לֹא מָצָאנוּ,
בַּסֶּלַע חָצַבְנוּ עַד דָּם -
וַיְהִי אוֹר!

(השיר נכתב בישראל בתחילת המאה העשרים – ראשית הציונות)

האזינו לשיר "אנו נושאים לפידים" בביצוע לא שגרתי של להקת מורפלקסיס

שאלות לדיון

  • אילו גיבורי עבר מאמץ האתוס הציוני כמודל להזדהות?
  • מהם הסמלים שבהם הוא משתמש או מחדש?
  • מה הקשר בין השיר לחנוכה?
  • מהו המוטיב המרכזי בחג החנוכה על פי השיר? האם הוא תואם את המוטיב המדובר או סותר אותו?
  • כנגד מה מתריס השיר?
  • מדוע, לדעתכם, דווקא מרד המכבים וגבורת האדם קיבלו דגש עם ראשית הציונות?
  • האם השיר מסמל איזו תרבות ישראלית חדשה החלוצים רצו ליצור בישראל?