קבוצה שנייה: קבוצת גבורת המכבים

בשנים 164-168 לפנה"ס התרחש מרד המכבים נגד היוונים בהנהגתו של אנטיוכוס הרביעי – אנטיוכוס אפיפאנֶס. מרד זה הסתיים בניצחונם של המכבים, ובחנוכה מחדש של בית המקדש.
לאחר הצלחת המרד והשגת העצמאות המדינית שלטו ביהודה מנהיגים ממשפחת חשמונאי במשך כ-130 שנה. בית המקדש השני עמד על תילו עד שנת 70 לספירה (עד המרד הגדול ברומאים).

 

חנוכה – חג ניצחון המעטים על הרבים?

זאת החנוכה שאנו עושים זכר לחנוכת בית חשמונאי על שעשו מלחמה ונצחו לבני יוון אנו עכשיו מדליקין.
פסיקתא רבתי ו':א'
פסיקתא רבתי היא חיבור הלכתי שנכתב אחרי תקופת האמוראים, קרי אחרי המאה ה-6 לספירה.
ספר החשמונאים (ספר המקבים) הוא המקור הקדום ביותר המזכיר את חג החנוכה ומספר את עלילות אותו מרד אמיץ. ספרים אלו נדחו על ידי היהדות ולא נכנסו לתנ"ך. הם נחשבו "ספרים חיצוניים" והיו תקופות שאסרו לקרוא בהם.

ספר חשמונאים א', פרק ד', נ"א-נ"ז

וּבְיוֹם חֲמִשָּׁה וְעֶשְׂרִים לַחֹדֶשׁ הַתְּשִׁיעִי הוּא חֹדֶשׁ כִּסְלֵו בִּשְׁנַת מֵאָה אַרְבָּעִים וּשְׁמוֹנֶה בַּבֹּקֶר הַשְׁכֵּם הִקְרִיבוּ קָרְבָּן עַל פִּי הַתּוֹרָה עַל מִזְבַּח הָעוֹלָה הֶחָדָשׁ אֲשֶׁר עָשׂוּ בָּעֵת וּבַיּוֹם אֲשֶׁר טִמְּאוּהוּ הַגּוֹיִים, בַּיּוֹם הַהוּא נֶחְנַךְ בְּשִׁירִים וּבִנְבָלִים וּבְכִנּוֹרוֹת וּבִמְצִלְתַּיִם. וְכָל הָעָם נָפְלוּ עַל פְּנֵיהֶם, הִשְׁתַּחֲווּ וַיִבְכּוּ לַשָּׁמַיִם אֲשֶׁר הִנְחָה אוֹתָם. שְׁמוֹנָה יָמִים חָגְגוּ אֶת חֲנֻכַּת הַמִּזְבֵּחַ וְהִקְרִיבוּ עוֹלוֹת בְּשִׂמְחָה, זָבְחוּ זֶבַח שְׁלָמִים וְתוֹדָה, קִשְּׁטוּ אֶת הַהֵיכָל בְּעַטְרוֹת זָהָב וּבְמָגִנִּים קְטַנִּים, חָנְכוּ אֶת הַשְּׁעָרִים וְאֶת הַלְּשָׁכוֹת וַיַצִּיבוּ לָהֶם דְּלָתוֹת. וַתִגְדַּל הַשִּׂמְחָה עַד מְאֹד בָּעָם, וְחֶרְפַּת הַגּוֹיִים סָרָה. יְהוּדָה וְאֶחָיו וְכָל קְהַל יִשְׂרָאֵל קָבְעוּ לָחֹג אֶת יְמֵי חֲנֻכַּת הַמִּזְבֵּחַ בְּמוֹעֲדָם בְּכָל שָׁנָה וְשָׁנָה שְׁמוֹנָה יָמִים מִיּוֹם חֲמִשָּׁה וְעֶשְׂרִים לְחֹדֶשׁ כִּסְלֵו בְּשִׂמְחָה וְשָׂשׂוֹן.

(ספר חשמונאים א' נכתב בעברית בין השנים 76-103 לפנה"ס)

 

שאלות לדיון

  • איך חגגו את טיהור בית המקדש לפי ספר החשמונאים?
  • על פי מה נקבע מועד חג החנוכה?
  • האם מוזכרת התערבותו הפעילה של האלוהים בסיפור המעשה?
  • האם יש התייחסות לנס פך השמן במקור למעלה?
  • מהו המוטיב המרכזי של החג על פי המקור – ניצחון צבאי או נס אלוהי?

על פי ספר מקבים ב', בתום מרד המכבים (שנת 163 לפנה"ס), עם שחרור ירושלים, הורה יהודה המכבי לציין את חג הסוכות (אף על פי שכבר חלפו כחודשיים ממועד החג), אשר נמנע מתושבי ירושלים לקיימו בשל הלחימה ביוונים.

ספר חשמונאים ב', פרק י', ה'-ט'

וּבַיּוֹם אֲשֶׁר חֻלַּל בּוֹ בֵּית הַמִּקְדָּשׁ בִּידֵי הַנָּכְרִים, בַּיּוֹם הַהוּא הָיָה טִהוּר הַמִּקְדָּשׁ, בְּיוֹם עֶשְׂרִים וַחֲמִשָּׁה לַחֹדֶשׁ הַהוּא, הוּא כִּסְלֵו, חָגְגוּ בְּשִׂמְחָה שְׁמוֹנָה יָמִים כְּחַג הַסֻּכּוֹת, בְּזָכְרָם כִּי לִפְנֵי זְמַן-מַה בִּלּוּ אֶת יְמֵי חַג הַסֻּכּוֹת בֶּהָרִים וּבַמְּעָרוֹת כְּדֶרֶךְ הַחַיּוֹת. לָכֵן בְּמַקְלוֹת מְקֻשָּׁטִים וּבַעֲנָפִים הַמְּצוּיִים בָּעוֹנָה הַהִיא וּבִתְמָרִים הוֹדוּ לה' אֲשֶׁר הִצְלִיחַ אֶת דַּרְכָּם לְטַהֵר אֶת מְקוֹמוֹ. וְקָבְעוּ בִּפְקֻדָּה וּבִגְזֵרָה עַל דַּעַת כֻּלָּם לְכָל עַם הַיְּהוּדִים לָחֹג אֶת הַיָּמִים הָאֵלֶּה בְּכָל שָׁנָה. וְכֵן הָיָה עִנְיָן קֵץ אַנְטִיוֹכוּס הַמְּכֻנֶּה אֶפִּיפָנֵס.

(ספר חשמונאים ב' נכתב ביוונית בין השנים 65-125 לפנה"ס)

 

שאלות לדיון:

  • מה הדמיון בין חג סוכות לחג החנוכה – שנחגג מיד לאחר הניצחון על היוונים?
  • האם המקור מסביר מדוע נחגג חג החנוכה במשך שמונה ימים?
  • מה דומה ומה שונה באופן חגיגת החג – כפי שמתואר בשני המקורות למעלה – לחגיגת חנוכה בימינו אנו?