כלנית סגולה במנחת מגידו, צילום: יעקב שקולניק
הכלנית היא הגיבורה של פסטיבל דרום אדום, שיתקיים בחודש פברואר בנגב המערבי. לקראת פריחתה אנו מביאים כמה מילים על הפרח המרהיב הזה, הצובע את הארץ באדום ובשלל גוונים נוספים.
לבו של זפירוס, אל הרוח המערבית ובעלה של כלוריס, אלת הפרחים, יצא אחרי הנימפה היפה אנמון, מספרת המיתולוגיה היוונית. כלוריס הזועמת גירשה את אנמון מחצרה. אנמון מתה משברון לב. בצר לו פנה זפירוס אל אלת האהבה לעזרה, וזו נענתה לו והפכה את אנמון לפרח אדום, הכלנית. הכלנית, הנעלמת בקיץ ושבה לתחייה מדי חורף, מסמלת את אובדן הנעורים בקיץ ואת התחייה מחדש באביב.

פולחן דומה התקיים גם אצל הכנענים והוא מספר על נעמן, אל הפריון, שנפצע מנגיחת חזיר בר. טיפות דמו שנטפו כאשר הובל אל אהובתו, עשתורת, הפכו לפרחים אדומים. הדי הפולחן לכבודו נמצאים בתנ"ך, כאשר הנביא ישעיהו מתרה בעם ישראל ומבקש מהם לנטוש אותו: "... וְצוּר מָעֻזֵּךְ לֹא זָכָרְתְּ; עַל-כֵּן, תִּטְּעִי נִטְעֵי נַעֲמָנִים, וּזְמֹרַת זָר, תִּזְרָעֶנּוּ." (ישעיהו יז 10). בערבית הארצישראלית שמה של הכלנית הוא שקיק אל-נעמן, כלומר, פצעי נעמן. השם העברי, כלנית, מתרחק מכל אלה. הוא נגזר מהמילה כלה, שכן הפרח יפה ככלה ביום נישואיה. כך או אחרת, הכלנית שבה אלינו מדי חורף בחורפו.

מסימני הכלנית

הכלנית היא צמח בעל פקעת, הנפוץ בישראל מהגליל והגולן ועד צפון הנגב. מדי שנה נוצרת פקעת חדשה, המתמלאת בחורף בחומרי תשמורת שמייצרים העלים. אחד מסימני ההיכר של הצמח הוא שלושה עלים גזורים שנמצאים מתחת לפרח, נוסף על העלים שנמצאים בבסיס גבעול הפריחה. הפרח עשוי כעין קערה ובתוכה אבקנים רבים בצבע שחור. לכלנית אין עלי גביע. מספר עלי העטיף אינו קבוע. בדרך כלל יש לפרח חמישה או שישה עלי עטיף, אך יכולים להיות גם יותר. כל פרח פורח ימים אחדים. בלילות ובזמן גשם עלי העטיף נסגרים ושומרים על אבקת הפרח לבל תירטב ותתקלקל. בפרחים האדומים, ככל שהפרח מזדקן, הולכים ומתארכים הכתמים הלבנים שנמצאים בבסיס עלי העטיף. הזרעים מצוידים בשערות רבות וכל רוח מפיצה אותם למרחקים. הזריזות שבכלניות פורחות כבר בסוף דצמבר, אך "הגל האדום" של הכלניות מתרחש בפברואר. ריכוז גבוה של כלניות יוצר משטחי פריחה גדולים, תאווה לעיניים.

צבעי הכלניות

רוב הכלניות פורחות בצבע אדום עז, אך יש גם כלניות הפורחות בצבע סגול, בצבע לבן ובגוני הביניים שבין הצבעים האלה. אלה גם אלה שייכות לאותו מין – כלנית מצויה.

שאלת הצבעים בכלנית מטרידה משום מה רבים מהמטיילים, וקשה לומר שהכל ברור בעניין הזה. החוקרים פרופ' דניאל זהרי וד"ר אורה הורביץ חקרו את הדבר. הם הגדירו 25 גוונים של כלניות וקבעו שהצבע נקבע גנטית בהיררכיה מורכבת של יחסים, שלא כאן המקום לפרטה. הדבר המפתיע הוא שדווקא החלקים הנשלטים בגנים (רצסיביים) הם שיוצרים את הצבע האדום.

נעזוב את הגנטיקה וננסה להתרכז בתופעות הנראות לעין המטייל בשדה. מתברר שכלניות שאינן אדומות מתקיימות רק בצפון הארץ ובמרכזה. בדרום – כל הכלניות הדרומיות שלנו הן אדומות. ההנחה היא שהכלניות האדומות עמידות יותר ליובש. שמו של פסטיבל "דרום אדום", אם כך, מוצדק לגמרי.

דבר נוסף שבולט לעין הוא שכלניות שאינן אדומות צומחות על קרקע בזלתית, קרקעות סחף כבדות וקרקעות שנוצרו על גיר קשה, אך לא על קרקעות שנוצרו על סלעי קירטון רכים. הכלניות האדומות פחות מפונקות, ומוכנות לצמוח גם בקרקעות שנוצרו על סלעים רכים. ועוד דבר: הכלניות האדומות פורחות כ-10 ימים אחרי אחיותיהן שאינן אדומות.

יחסים עם חרקים

פרח הכלנית אינו מייצר צוף כלל, אך הוא מציע כמויות אדירות של אבקה. פרח יחיד עשוי ליצור כשני מליון גרגירי אבקה. חרקים באים ליהנות מהאבקה, אוכלים את רובה, ובמהלך נדודיהם מפרח לפרח מבצעים את ההאבקה. חלק מהאבקה עף ברוח ומגיע לפרחים אחרים.

דבורי בר ודבורי דבש מבקרות בכלניות בעיקר בתחילת העונה, כאשר מגוון הפרחים נמוך. בהמשך העונה הדבורים נוטשות את הכלניות ופונות למיני פרחים אחרים. המחקרים מציינים שהדבורים אינן מגלות העדפה לצבע מסוים של הכלניות. ביקורי דבורים בכלניות אדומות אינן דבר מובן מאליו, משום שהצבע האדום, שכה מרשים אותנו, נמצא בתחום הצבעים שאינו נראה לדבורים.

מאוחר יותר בעונה, מתחילת פברואר, המבקרות העיקריות בפרחי הכלניות הן חיפושיות למיניהן. החיפושיות מתפלשות באבקה בעת האכילה וגרגרים רבים נתפסים בגופן השעיר ומשמשים להאבקה. החיפושיות אינן המאביקות הבלעדיות. גם חרקים אחרים, ובהם מיני זבובים, משתתפים בחגיגה. לעומתם, יש חרקים המבקרים את הכלניות מסיבות אחרות לגמרי. אמנם אוכלי עשב נמנעים מלאכול כלניות, כנראה בגלל חומר דוחה שנמצא בצמח, אך יש חרקים שמתקיימים מאכילתה, ובהם זחלי חרגולים, חגבים, פשפשים ופרפרים. יש חרקים שמנצלים את פרחי הכלנית למקלט לילה חמים ונעים ואחרים באים אליהם למטרות הזדווגות.

אתרי פריחת כלניות

הכלניות נפוצות במקומות רבים. הנה כמה מקומות בולטים בריכוזי הפריחה שלהם:

מנחת מגידו

בצדו הצפוני של כביש מגידו–עפולה (כביש 65). נוסעים מצומת מגידו 4.7 ק"מ ופונים צפונה למנחת מגידו. בחורשת האקליפטוס, שבה הציבה קק"ל שילוט, פורחות כלניות בשלל צבעים.

רמת מנשה

השטחים הפתוחים ברמת מנשה מנסה מכוסים במרבדי כלניות. סעו לאורך כביש צומת אליקים–גלעד (כביש 672).

יער בית קשת

פריחה מרהיבה לאורך תוואי דרך היער שסללה קק"ל. כניסה לפני שער קיבוץ בית קשת, מכביש עפולה–צומת גולני (כביש 65).

פארק בריטניה

כניסה ממקומות אחדים בכביש 38, בין צומת זכריה ובית גוברין. משטחי פריחה רבים של כלניות בכל הפארק.

יער בארי

משטחים עצומים של כלניות בכל מקום ביער. כניסה מקיבוץ בארי.

יער שוקדה

משטחי פריחה אדירים. מכביש 25 פונים בצומת זמרת דרומה בכביש הגישה למושב שוקדה (כביש 2422). לאחר כ-4.3 ק"מ פונים ימינה לדרך נוף יער שוקדה (יש שילוט). הדרך עבירה לכל רכב. נוסעים 1.5 ק"מ לכיכר גדולה ובצדה חניוני פיקניק.

גבעות רוחמה

שדות כלניות בגבעות ליד קיבוץ רוחמה. לפני שער הקיבוץ פונים שמאלה (צפונה) בדרך עפר, נוסעים כמה מאות מטרים ומגלים שדות פורחים.

פסטיבל "דרום אדום"

פסטיבל "דרום אדום", המתקיים במרחבי הנגב במהלך ארבעת סופי השבוע של חודש פברואר, מציע מגוון טיולים ופעילויות שבהם אפשר ליהנות ממרבדי הפריחה האדומה. לתכנית המלאה של פסטיבל "דרום אדום" לחצו כאן.

הפעלה לימודית דיגיטלית: האם רעיית הפרות פוגעת בכלניות?

מדי חורף, גבעת הכלניות שבצפון הארץ הייתה מתכסה במרבדים נפלאים של אלפי כלניות. המקום היה מיוחד כל-כך, עד שהוחלט להכריז עליו שמורת טבע, כלומר – מקום מוגן שאסור לפגוע בו. עקב כך, הוחלט גם להפסיק את הרעייה של הפרות במקום, כדי שלא תפגענה בכלניות. אך למרבה הפלא, הכלניות החלו להיעלם מהגבעה. מה פשר הדבר? לומדה חינוכית, מבית מט"ח, תעזור לילדים ולמבוגרים למצוא את פתרון התעלומה.

קרדיטים

כתיבה וצילומים: יעקב שקולניק
פורסם בתאריך: 6.2.2013
עודכן בתאריך: 17.2.2013

הוראות התנהגות ובטיחות למטיילים

בטרם יציאה לטיול, מומלץ לעיין בדיווחים ולהתעדכן במידע הנוגע לאתר או למסלול בו אתם מתעתדים לבקר.

הוספת תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות