במרחק כ-600 מ' מהחניון תוכלו לגלות שלט מתכת שהצמידו החברים והבוגרים של ארגון בתי הכנסת המאוחדים בארצות הברית (USY) כמחויבותם לקק"ל ולשימור הגבעות של שלוחת שיירות. נעלה בדרך עוד כ-100 מ' וליד עץ קטלב בולט נפנה שמאלה. בצד הדרך, בצל עצי אלון, הציבה קק"ל כמה שולחנות פיקניק. לאחר כ-400 מ' נגיע לאנדרטה מעניינת ובה אבן שעליה מצויר סמל הפלמ"ח ועמודים המנציחים פעולות שביצע בימי מלחמת העצמאות. הגענו למשלט 16 שבראש הר אורנה.
משלט 16 מילא תפקיד חשוב בראשית מלחמת העצמאות, בעת המאבק על התחבורה העברית לירושלים. הערבים ניסו לפגוע בנוסעים בדרכים, והדרך לירושלים בראשן. בשפלה נמצאו דרכים שעקפו את הכפרים הערביים, אבל עד מציאת דרך בורמה לא היה תחליף למעבר בשער הגיא. הצרה הייתה שהכפרים הערביים שבהרי ירושלים שלטו על הדרך. הפתרון של העברת אספקה בשיירות של משוריינים בין דצמבר 1947 למארס 1948 הביא לאבידות קשות.
באפריל 1948 ביצעו הפלמ"ח וכוחות ההגנה את מבצע נחשון, פעולה התקפית בקנה מידה נרחב שבמהלכה נכבשו כפרים בשפלה ושלוש שיירות אף הצליחו להגיע לעיר הנצורה, אך הדרך נותרה חסומה. הערבים הקימו מחסומים וחפרו תעלות בשער הגיא. דוד בן גוריון הורה לפתוח את הדרך לירושלים בכל מחיר. המבצע לפתיחת הדרך נקרא מכבי, לזכרו של מכבי מוצרי, קצין בחטיבת הראל שנפצע קשה ב"שיירת הראל" (20 באפריל 1948) ומת מפצעיו.
בליל 7¬-8 במאי 1948 השתלט כוח מהגדוד הרביעי בפיקודו של אורי בן ארי על משלט 16. הכוח נסוג מכיוון שלא היו בידיו אמצעים להגן על המקום בשעות היום. הערבים השתלטו על הגבעה והדפו מתקפה נוספת שנערכה בלילה שלמחרת. הכוח נסוג. יגאל ידין, שהיה בימי מלחמת העצמאות מפקד הצבא בפועל, הדיח את המג"ד יוסף טבנקין. לוחמי הפלמ"ח התנגדו להוראה, וההדחה לא התבצעה.
לילה אחר כך נעשה ניסיון נוסף להשתלט על שלוחת שיירות. הגדוד הרביעי קיבל תגבורת מהגדוד החמישי של חטיבת הראל ויחד הם תפסו את השלוחה. הכוח עמד במשך כל יום 10 במאי 1948 תחת הפגזות והתקפות כבדות. שני הצדדים ספגו אבידות, ולפנות ערב הפסיקו הערבים את האש. כוח מהגדוד החמישי כבש את משלט המסרק (משלט 17) והשתלט על הכפר בית מחסיר שנמצא ריק מאנשים.
כחלק מהמערכה יצא ב-10 במאי מטוס מדגם נורסמן להפציץ את משלטי הערבים באזור בית מחסיר. כאשר הגיע המטוס לאזור, דיווח טייס המשנה דניאל לבוקשטיין שהמטרה זוהתה ושהמטוס יורד להפצצה. מאז נותק הקשר עם המטוס, והוא נעלם עם כל אנשי צוותו. זהו המטוס שחלק ממנועו הפך אנדרטה בהר טייסים. עוד על סיפורו של המטוס תוכלו לקרוא במסלול שביל המטוס סובב איתנים, שם יצרה קק"ל שביל טיול רגלי קצר ויפה.