אורך המסלול: חד כיווני: כ-4 ק"מ.
משך הטיול: חד כיווני – 1¬-2 שעות. מעגלי: 2¬-3 שעות.
שימו לב: אחרי גשם קטע הדרך מגשר הרכבת הטורקי לתל נגילה עלולה להיות לא עבירה לרכב פרטי. עד גשר הרכבת – הדרך עבירה, גם אם נקוו בה שלוליות.
בנסיעה: אל גשר הרכבת הטורקי
מרחבת החניה נוסעים על פי השילוט של דרך נוף נחל שקמה ומגיעים לאחר כ-200 מ' לרחבת חניה נוספת שממנה יוצא שביל רגלי לשמורת נחל פורה (מי שזמנו בידו, מוזמן לטייל בשבילי השמורה הזעירה). לאחר כ-900 מ' מגיעים לסכר מאגר פורה. כ-250 מ' בהמשך הדרך נמצא חניון קטן בחורשת קק"ל ובו שני שולחנות נגישים. הדרך מממשיכה ללוות את היער ומגיעה לאחר עוד כ-1.5 ק"מ לרחבת החניה של שרידי גשר הרכבת הטורקי (מימין). מכאן יוצאים למסלול הרגלי.
בהליכה: אל תל נגילה
מרחבת החניה יורדים לשרידי הגשר שעל נחל פורה. בגדה הדרומית פוגשים את שביל ישראל וגם סימון שבילים ירוק. פונים שמאלה (מערבה) למקום שבו נחל פורה פוגש את נחל שקמה. השביל פונה ימינה לפני הנחל ואחרי כ-100 מ' חוצה את הערוץ ועולה בתלילות לראש תל נגילה. משם יורדים במדרון המערבי אל דרך הנוף (סימון כחול) ופונים שמאלה. השביל עובר ליד חורשת קק"ל ובה גזעי אקליפטוסים מעוצבים כספסלים, ממשיך לבאר בערוץ נחל שקמה ושב לחנייה של גשר הרכבת הטורקי.
נחל שקמה ותל נגילה
בגדה הצפונית של הנחל עובר שביל מסומן בסימון שביל ישראל וסימון ירוק. השביל מגיע חיש קל לנקודה שבה נחל פורה נשפך לנחל שקמה. גבעולי הקנים שנמצאים כאן בשפע מעידים על נביעות, או לפחות על מי תהום גבוהים שנמצאים בערוץ הנחל. נראה כי זה היה מקור המים של התושבים הקדמונים שהתגוררו בתל נגילה (תל נג'ילה). התל הענק המתנשא מעבר לנחל.
במקום להתמודד עם המים שעשויים להימצא במפגש הנחלים, פונה השביל המסומן בחוכמה ימינה וחוצה את הנחל כ-100 מ' משם, במקום נוח יותר. עתה, כל שנותר לעשות הוא לעקוב אחר השביל העולה לראש תל נגילה שממערב לנחל שקמה. לקראת ראש התל נעשה השביל תלול למדי ויש לעלות בו בזהירות ואף להיעזר בידיים.
תל נגילה (תל א-נג'ילה) הוא אתר ארכיאולוגי המשתרע על פני כ-40 דונם. האתר היה מיושב לסירוגין מאז התקופה הכלקוליתית (אלף 5 לפנה"ס) עד ימי הביניים. בתקופה הכנענית התיכונה II (1750¬-1550 לפנה"ס) שכנה כאן עיר גדולה ומבוצרת, שחומותיה האדירות מעניקות לתל את קווי המתאר שלו עד ימינו.
בימי מלחמת העצמאות הפך המקום למשלט שמילא תפקיד במערכה נגד הפולש המצרי. עץ האשל הגדול, שהיה אחד מסימני ההיכר של התל, קרס בסערה שהתחוללה במקום בשנת 2020. במקומו נטעו אנשי רוחמה בקיץ 2022 עץ אשל אחר. נקווה שיצמח.
כך או אחרת, התצפית מראש התל פשוט מרהיבה.
חזרה בדרך הנוף
הדרך נוחה. בחורף ובאביב נעים מאוד ללכת בה. מתל נגילה יורדים במורד המערבי של התל, ליד שלד עץ האשל הגדול, יוצאים לדרך הנוף (סימון כחול) ופונים שמאלה. לאחר כקילומטר הדרך מתעקלת שמאלה ליד חורשה נטועה, אחת מהחורשות שנטעה קק"ל לאורך נחל שקמה. בחורשה מוצבים ספסלים נאים, עשויים גזעים עבים של עצי איקליפטוס ומעניקים לחורשה חזות רומנטית.
כ-100 מ' משם הדרך יורדת לערוץ נחל שקמה, שם נמצאת באר שניצלה בעבר את מי התהום הגבוהים שבמקום. מעבר לבאר נראית הסוללה ששימשה מסד למסילת הברזל הטורקית. בשלהי התקופה העות'מנית, וביתר שאת בתקופת המנדט הבריטי, נהגו השלטונות לחפור בארות כדי לרכז סביבן את הבדווים החיים באזור. הבארות שימשו גם מקומות מפגש בין נציגי השלטון לבדווים. פי הבאר מכוסה בבטון ובסבכה, ומסביבה נוצקו שקתות כמו בימיה הטובים.
המשך הדרך מעניק לנו הזדמנות לתצפיות יפות על תל נגילה, כך עד שמגיעים בחזרה לרחבת החניה של גשר הרכבת הטורקי.
מסלול למיטיבי לכת
מתחילים ברחבת החניה של שמורת פורה. צועדים בעקבות שביל ישראל וחוצים את השמורה עד למפגש עם דרך הנוף. ממשיכים כמה צעדים בדרך הנוף ולפני סכר מאגר פורה פונים ימינה לערוץ נחל פורה, בעקבות שביל ישראל והסימון הירוק. השביל עובר בין שדות חיטה ויער קק"ל ומגיעה לשרידי גשר הרכבת הטורקי. מכאן ממשיכים לראש תל ושבים בדרך הנוף עד לרחבת החניה של שמורת פורה.
אורך המסלול כ-9 ק"מ ומשך ההליכה 4 שעות.