איך מגיעים?
ממצפור יער נחל אסף נוסעים דרומה בכביש 232 עוד כ-8 ק"מ, עד צומת מעון. פונים מזרחה (שמאלה) בכביש 241 ואחרי כ-5 ק"מ מגיעים לקצה הצפוני של דרך הבשור, סמוך לפארק אשכול.
בפארק אשכול נובעים עינות הבשור, והבריטים ניצלו אותם להקמת בסיס מים חשוב. הם בנו סכר על הנחל ואצרו מאחוריו יותר מ-2 מיליון ליטרים מים. הם גם סללו רכבת קלה דרומה למוצביהם שלאורך הנחל. שרידים מסוללת הרכבת הזאת עודם נראים בשטח. בעתיד תיבנה כאן מבואה כחלק מנתיב אנז"ק, ויש גם תכניות להציב בח'ירבת שלאלה שבפארק העתק של פסיפס הכנסייה הביזנטית, שהועבר לאוסטרליה.
אנחנו, בינתיים, ניסע לאורך דרך הבשור, כדי לפגוש את שתי תחנות השילוט הבאות. אורכה של הדרך כ-18 ק"מ. היא עבירה לכל רכב, אך יש לזכור כי היא משופעת באבנים ובחצץ ולכן יש לנסוע בה לאט ובזהירות.
התחנה הראשונה היא תל שרוחן (תל פארעה הדרומי), הצמוד לגדת נחל בשור. השילוט שבראש התל מביא תמונות מהתל, כפי שנראה בימי הקרבות. בייחוד מרשימות השוחות העגולות שחפרו הטורקים מסביב לתל, כדי למנוע מפרשים להתקרב לתל. הטורקים עזבו את המקום בלא קרב כדי לייצב קו הגנה מעברו השני של הנחל.
אחרי שחולפים על פני באר רבובה, מגיעים למצפור המאגרים, השוכן בצל המאגרים החדשים שבנתה קק"ל בצד נחל הבשור. זהו מפעל הבשור הדרומי, הכולל שלושה מאגרים שנפחם כ-7 מיליון מ"ק. המאגרים קולטים את מי השיטפונות הזורמים בנחל ומי שפכים מטוהרים מגוש דן. מי המאגרים מרווים כ-10,000 דונם פרדסים שניטעו בצד נתיב אנז"ק.
המאגרים נבנו בתרומת ידידי קק"ל באוסטרליה. שילוט אנז"ק במצפור המאגרים דן באספקת המים לכוחות הבריטיים, שיצרו בנחל בשור קו חזית באורך כ-40 ק"מ.
מכאן קצרה הדרך לקצה הדרומי של דרך הבשור, ליד קיבוץ צאלים. מובן שחובה לעצור בגשר התלוי מעל הנחל, כדי למצות את חוויית הטיול עד תומה.