מדיר א-שיח' נשוב 150 מ' כלעומת שבאנו לשביל השחור ונצעד בו מערבה. לאחר כחצי ק"מ של צעידה בין עצי הבוסתן והחורש מפנה סימון "שקוף" ימינה כדי לצעוד כמה צעדים בתוך החורש ולהגיע למערה קטנה שבה נבע בעבר מעיין הכפר. בימינו, ימי דור חוטא, המעיין בדרך כלל מכזב. נשוב לשביל השחור ונצעד כ-350 מ' הלאה משם. אנו נמצאים באוכף שמצפון לו מתנשאת גבעה מחודדת, נבדלת היטב מסביבתה. זוהי חורבת טורה וכדאי לעלות לראשה, המורם כ-70 מ' מעל לשבילנו, ולגלות את שרידיה של מצודה מימי בית שני. חפיר עמוק, כיום מכוסה בצמחייה, הגן על המצודה מכיוון האוכף, שבו נמצאת דרך הגישה היחידה לפסגה.
במדרונות הגבעה, סמוך לפסגה, אותרו שישה מאגרי מים גדולים חצובים בסלע ומטויחים. אופי הבנייה, מאגרי המים הגדולים והמיקום המבודד והמוגן, הצופה למרחקים ובעיקר על מבואותיה של ירושלים, רומזים שחורבה זו הייתה מצודה ממלכתית. הנתונים הארכאולוגיים והטופוגרפיים מאפשרים לכלול את האתר בקבוצת המצודות והמבצרים שנבנו בתקופה החשמונאית וההרודיאנית ביהודה, בשומרון ובעבר הירדן. חרסים שנלקטו במקום מעידים כי המקום היה מיושב גם בתקופת המקרא וגם בתקופה הרומית (המאוחרת לתקופה החשמונאית).
יש המזהים את המקום עם "טור שמעון", הוא הר (מבצר) שמעון, מצודה שייתכן כי נבנתה על ידי שמעון החשמונאי או על ידי יוחנן הורקנוס לכבוד אביו שמעון. המקום נקרא בעבר בפי תושבי המקום בשני שמות. אחד מהם הוא ח'ירבת סמוניה, שם המזכיר באופן מפורש את השם שמעון. השם האחר של המקום, ח'ירבת טנטורה, נגזר אולי מצורתו המזכירה כובע מחודד (בערבית – טנטורה), אך ייתכן שהוא משמר את המילה הארמית טור (הר).
אנו יודעים ששמעון החשמונאי, בנו של מתתיהו, הרחיב את גבולותיה של יהודה במערב וביצר ערים בתחומה. ייתכן שזהו אחד מביצוריו. מקום בשם טור שמעון נזכר באגדות החורבן בתלמוד הירושלמי (תענית ד', ח' [סט ע"א]) ובמדרש איכה רבה (ב', ד') בקשר לחורבן שפקד את האזור במרד בר כוכבא.
חז"ל מצאו את העילה לאסונה של טור שמעון: "טור שמעון היה מוציא שלוש מאות חביות (כלי קיבול ללחם עבור המלקטים בשדות); ולמה חרב? [...] אמר רב הונא: משום שהיו משחקים בכדור". והם אפילו לא העלו על דעתם שאפשר לשחק בכדור גם בשבת...