גזים הנפלטים ממנועי כלי הרכב הם אחד הגורמים העיקריים לזיהום האוויר בעולם, וערים שיש בהן תנועה ערה של כלי רכב סובלות במיוחד מזיהום אוויר קשה הפוגע בראש ובראשונה בתושביהן.
אחת הערים הידועות לשמצה בשל דרגת זיהום האוויר הגבוהה שבהן היא מקסיקו סיטי. יש כמה סיבות לכך שהעיר הזאת מזוהמת כל כך. היא שוכנת בגובה של כ-2,200 מ' מעל פני הים, ובגובה כזה מנועי הבעירה הפנימית של כלי הרכב פועלים בצורה יעילה פחות. מכיוון שריכוז החמצן נמוך יותר בגובה הזה, המנועים שורפים דלק רב יותר ובכך מגדילים את כמות המזהמים הנפלטים מהם. נוסף על כך העיר עצמה ממוקמת במעין אגן סגור המוקף הרים גבוהים, ואלה כולאים את הגזים הרעילים ומונעים את התנדפותם. כך מעל העיר רובץ דרך קבע ענן ערפיח שהפך ברבות השנים לאחד מסימני ההיכר שלה.
את מיקומה של העיר יהיה מן הסתם בלתי אפשרי לשנות, אבל מה בדבר כמויות כלי הרכב והתשתיות? במקסיקו סיטי חיים כ-20 מיליון אנשים, ועל פי ההערכות יש בה כ-5.5 מיליון מכוניות. כמות כלי הרכב האדירה הזו זוחלת בכבישים הפקוקים של העיר ויוצרת סביבה אד מצחין של גזי פליטה רעילים. קברניטי העיר מודעים כמובן לבעיה החמורה ופועלים בכמה מישורים כדי לנסות לצמצם את הנזקים. צעד אחד, המקובל גם בערים צפופות אחרות, הוא להורות לכל בעל רכב המתגורר בעיר להשבית את מכוניתו יום אחד בשבוע. בנוסף להוראה הזאת הושק מערך השכרת אופניים נרחב ושופרה יעילותה וזמינותה של התחבורה הציבורית – שני צעדים האמורים לעודד יותר ויותר תושבים לוותר על השימוש ברכב.
לכל הפעולות הללו יש כמובן ערך רב, אך יזמים, מדענים וממציאים ממשיכים לשבת על המדוכה ומנסים ללא הרף למצוא פתרונות נוספים שיגאלו את תושבי מקסיקו סיטי מהזיהום הנורא. אחת היוזמות החדשות
עושה שימוש בדרך הטבעית ביותר לטיהור אוויר – צמחים. כידוע לנו, צמחים יודעים לספוח מן האוויר גזים מזהמים כמו פחמן דו חמצני, ולא זו בלבד שהם מנקים את האוויר ממנו, הם אף פולטים בתמורה, כחלק מתהליך הפוטוסינתזה, את החמצן הדרוש לנו כל כך לקיומנו. מתברר שבנוסף לזיהום האוויר מקסיקו סיטי סובלת גם
מיחס נמוך בין שטחים ירוקים לתושבים, והפרויקט החדש עתיד להוסיף כ-40 אלף מ"ר של צמחייה למניין השטחים הירוקים בעיר. ומהיכן פתאום יצוצו שטחים פנויים לצמחים רבים כל כך? ובכן, זה מה שהופך את הפרויקט למיוחד. מאחר שבעיר הצפופה אין יותר שטחי קרקע פנויים שאפשר לנצל לצורך נטיעת עצים וצמחים, הוחלט לבנות גנים תלויים. הגנים האלה ימוקמו בלב האזור המזוהם על כ-700 עמודים התומכים בגשרים ומחלפים בלב רשת הכבישים העירונית. לקונסטרוקציות המתכת האדירות שיחוברו אל עמודי הבטון יוצמדו יריעות לבד מיוחדות ובהן כיסים שהם למעשה אדניות ענק. בכל כיס יישתל שתיל, ויחד הם ייצרו שטיח ירוק שיעטוף את העמודים מכל עבר. לפי חישובי המדענים שאמונים על הפרויקט, הגנים התלויים האלה, הקרויים Via Verde (דרך ירוקה), יסננו כ-27 אלף טונות של גזים רעילים ו-10,000 ק"ג של מתכות כבדות בכל שנה. בנוסף לפרויקט שיהפוך את צירי התנועה לגנים תלויים מלבלבים, מוצבים ברחבי העיר גם
פסלים סביבתיים תלת-ממדיים המכוסים צמחים. מובן שיתרונם של הפסלים האלה, בנוסף לערכם האסתטי, הוא שהם מתפקדים כריאה ירוקה.
ומה בישראל? ודאי תשמחו לדעת כי הרעיון של
גנים תלויים וקירות ירוקים צובר עניין גם אצלנו. גם בערים רבות בישראל קיימת מצוקה קשה של שטחים ירוקים, וכמעט כל פיסת קרקע פנויה מנוצלת לטובת הרחבת הבנייה והמסחר. עם גידול האוכלוסייה הטבעי וריבוי כמות כלי הרכב הנעים במרכזי הערים, נוצר צורך אמיתי בהגדלת הריאות הירוקות. גינון לגובה בהחלט יכול להיות פתרון שגם ייפה את הערים וגם יספק להן ריאות ירוקות נוספות.