נובמבר 2012: חלמוניות בנגב

נובמבר 2012: חלמוניות בנגב

תחילת חודש נובמבר, ריח הסתיו כבר באוויר. זה הזמן לצאת דרומה, לגלות את הפריחה המרהיבה של החלמונית הגדולה, המבשרת בנגב את בואו של הסתיו. בחודש זה מציינים את יום הזיכרון הממלכתי לדוד בן גוריון, ראש הממשלה הראשון של מדינת ישראל (שחל השנה בה' בכסלו - 19.11.2012). לכן נצא גם לסיור מרתק באתרי מורשת בן גוריון.

מידע על המסלול

עונה מומלצת: סתיו
זמן טיול: פארק ירוחם- גמיש, כשעה. שמורת חלמוניות ירוחם- כ-45 דקות לנקודת הפריחה הקרובה. כשעה וחצי לנקודת הפריחה הרחוקה. גן לאומי אחוזת קבר בן גוריון – כחצי שעה. צריף בן גוריון – כשעתיים.
מתאים: לכל המשפחה
כיצד מגיעים:
אל פארק ירוחם: מגיעים לכביש המוליך מירוחם לשדה בוקר (כביש מס' 204 בין סימני ק"מ 152-151). 
להורדת מפת פארק ירוחם»

אל שמורת חלמוניות ירוחם: יוצאים מפארק ירוחם ונוסעים דרומה (לכיוון שדה בוקר) כ-1.5 ק"מ. עד שמגיעים לדרך עפר מסתעפת (מסומנת בצבע כחול) הפונה צפונה. נוסעים בדרך כ-800 מטר, עד שמגיעים לרחבה בה ניתן להחנות את הרכב (ליד עץ האשל הגדול).

אל גן לאומי אחוזת קבר בן גוריון: יוצאים בכביש 204 דרומה, ממשיכים ישר לכביש 40 שלושה ק"מ דרומית לקיבוץ שדה בוקר, סמוך למדרשת שדה בוקר, פונים לכיוון אחוזת הקבר.

אל צריף בן גוריון: יוצאים מאחוזת קבר בן גוריון לכיוון כביש 40. פונים ימינה בכביש 40, נוסעים כשלושה קילומטר ופונים ימינה לכיוון קיבוץ שדה בוקר.

פיקניק בפארק

את יום הטיול נפתח בארוחת בוקר מול האגם היפה בפארק ירוחם. קק"ל הקימה את הפארק בשנות החמישים של המאה הקודמת במסגרת תרומתה למפעל ההתיישבות. במרכז הפארק נמצא אגם מלאכותי שנוצר בעקבות הקמת סכר באפיק נחל רביבים. האגם המלאכותי היה אמור לנצל את מי השיטפונות של נחל רביבים לצורכי חקלאות ולהפוך למוקד תיירותי באזור. בשנות השמונים של המאה הקודמת קק"ל הרחיבה את הנטיעות מסביב לאגם והכשירה כרי דשא רחבים, חניונים עם שולחנות פיקניק וגן הרפתקאות. אך תוכנית ניצול המים לחקלאות נכשלה, מי הביוב של ירוחם גלשו מבריכות החמצון הסמוכות לאגם והאתר הפך לבריכת קולחים של העיירה. בשל מצבו העגום של האגם מטיילים הדירו רגליהם מהאתר.

לאחרונה, בתום עשור שנים של הזנחה, הוקם בפאתי ירוחם מתקן לטיהור מי שפכים והאגם שוקם. המתקן החדש מפיק כ-800 אלף מ"ק מים נקיים המיועדים להשקיית שטחים ציבוריים בירוחם וכמובן להזרמה לאגם. מרגע ששבו החיים לאגם, התגייסה גם קק"ל למלאכה. שיפצה את החניונים ובנתה באתר אמפיתיאטרון למופעים המוניים.

עם סיום ארוחת הבוקר בפארק המחודש, יוצאים לגלות את הפריחה המרהיבה בשמורת חלמוניות ירוחם.

פארק ואגם ירוחם. צילום: אבי הירשפלד, ארכיון הצילומים של קק''ל

קצת על מרבדים צהובים ובוהקים

החלמונית הגדולה היא אחד מפרחי הבר היפים והגדולים בארץ. צבעה צהוב עז כשל חלמון, ומכאן נובע שמה. החלמונית הגדולה היא גיאופיט(צמח בעל בצל), בת למשפחת הנרקיסיים. במהלך עונת החורף הצמח מצמיח עלים ומייצר חומרי מזון אותם אוגר הבצל. בעונת הקיץ היבשה הצמח נמצא במצב תרדמה, רק הבצל שלו חבוי בתוך האדמה. חומרי המזון האגורים בתוך הבצל, מאפשרים לחלמונית הגדולה לכוון את הפריחה לתקופה המתאימה לה – הסתיו. כל בצל מצמיח פרח גדול או שניים ללא עלים ירוקים לצדו. הפרח נפתח בבוקר ונסגר לעת ערב. פרחי החלמונית הגדולה נוהגים לצמוח באוכלוסיות גדולות, לכן אנו מוצאים בנגב ריכוזים גדולים ומרהיבים, בוהקים למרחקים בצבע צהוב עז. פריחת החלמונית בנגב מתחילה בסוף חודש אוקטובר ונמשכת עד סוף חודש נובמבר. חייו של כל פרח אורכים כשבוע בלבד. כמו שאר הפרחים ממשפחת הנרקיסים, גם החלמונית הגדולה היא צמח מוגן. אנו יכולים להתפעל מיופיו, אך אסור לנו לפגוע בו או לקטוף אותו.

חלמוניות. צילום: יואל הורוביץ, ארכיון הצילומים של קק"ל

יוצאים לדרך

מפארק ירוחם יוצאים לכיוון שמורת החלמונית הגדולה ירוחם. מגיעים לערוץ נחל רביבים, מחנים את הרכב ומכאן אפשר להגיע ברגל לשני ריכוזים של חלמונית גדולה.

המסלול הראשון מוביל לנקודת הפריחה הקרובה: ממשיכים ישר כ-400 מטר בשביל המסומן בצבע שחור. השביל נכנס לתוך גיא, בין סלעים. מחפשים את החלמוניות בכיסי קרקע ובסדקי סלעים בשליש הגבוה של המדרון. לאחר שנהנים מזיו מהפריחה היפה שבים לרכב.

המסלול השני מוביל לנקודת הפריחה הרחוקה: מקצה הדרך ממשיכים שמאלה בשביל המסומן בצבע כחול. השביל עובר בערוץ ולאחר כ-800 מטר פונה ימינה במעלה ערוץ תלול יחסית. מנקודת המפנה והלאה אפשר למצוא שפע של חלמוניות בין הסלעים, בעיקר באמצע הערוץ התלול. בסיום המסלול שבים לרכב. אגב, מנקודת הפריחה הרחוקה בשביל המסומן בצבע כחול ניתן להעפיל לראש הרכס ומשם לרדת ברגל לפארק ירוחם(מסלול הליכה של כ-7 ק"מ). במורד השביל נמצאים גלי אבנים (טומולי), ששימשו אתרי קבורה לנוודים באזור בתקופת הברונזה הקדומה (לפני כ-3,500 שנה). מי שממשיך במסלול הזה צריך לדאוג לאיסוף בפארק ירוחם.

מסע בעקבות הזקן

משמורת החלמונית הגדולה יוצאים לביקור גן לאומי אחוזת קבר בן גוריון בנסיעה קצרה של כ-20 דקות. כאן, באתר ההנצחה הממלכתי לדוד בן גוריון, בקצה מצוק תלול, שממנו נפרש הנוף המרהיב של בקעת צין ורמת עבדת, שוכנים קבריהם של דוד בן גוריון ורעייתו פולה. הדרך לקברים עוברת בגן נוי מטופח של צמחיית מדבר וצמחייה ארץ-ישראלית.

דוד בן גוריון (1973-1886), אותו נהגו לכנות בשם חיבה – "הזקן", היה ממנהיגי התנועה הציונית ומראשי ההתיישבות בארץ והוביל את המאבק להקמת מדינה יהודית בארץ ישראל. הוא הכריז על הקמת מדינת ישראל ושימש ראש הממשלה ושר הביטחון הראשון. כראש ממשלה, ניסה בן גוריון לקדם את חזונו לפיתוח ויישוב הנגב. הוא סבר כי הנגב על שטחיו העצומים, היה עתידה של מדינת ישראל ששכנה אז בגבולות שנקבעו בתום מלחמת העצמאות בשנת 1948. בדצמבר 1953, בן גוריון התפטר מראשות הממשלה. כדי לקדם את חזונו ולהוות דוגמה לאחרים, הוא ורעייתו פולה עברו לקיבוץ שדה בוקר. שם, כחברי קיבוץ, הם גרו בצריף פשוט ועבדו במשק. קצת יותר משנה אחרי שהתפטר, חזר בן-גוריון לכהן בתפקיד שר הביטחון. אחר כך נבחר שוב לתפקיד ראש הממשלה ושימש גם שר ביטחון. בשנת 1963 החליט בן-גוריון להתפטר מהממשלה אך המשיך בפעילות פוליטית. גיל 85, התפטר בן גוריון מן הכנסת והפסיק את פעילותו הפוליטית. הוא שהה בצריפו שבשדה בוקר והקדיש את זמנו לכתיבת זיכרונותיו.

בן גוריון נפטר ב-1 בדצמבר 1973 (ו' בכסלו תשל"ד) בגיל 87. הוא נקבר בחלקת קבר אותה בחר בחייו, לצידה של פולה רעייתו שהלכה לעולמה בשנת 1968. במדרשת שדה-בוקר בה שוכנת אחוזת הקבר, פועל היום המכון למורשת בן גוריון. באתר מתקיים (בתשלום) מופע אור קולי בשם "דוד בן גוריון- הכרעות מעצבות". בנוסף, מתקיימת תערוכת קריקטורות בשם "דוד בן גוריון בשחור לבן ובצבע" בבניין דונדיש שבמכון מרשת בן גוריון. המופע האור קולי מתקיים בימים א'-ה' בין השעות 14:00-08:00. יש לתאם השתתפות מראש בטלפון: 08-6557647.

מבט לנוף מאחוזת קבר בן גוריון. צילום: יעל חדד

ביתו במדבר

מגן לאומי אחוזת קבר בן גוריון יוצאים לביקור בצריף בן גוריון. פונים לכביש 40 ונוסעים לכיוון קיבוץ שדה בוקר. צריף המגורים של פולה ודוד בן-גוריון נשמר כביום מותו של בן-גוריון בשנת 1973. הביקור בצריף מציג בפנינו את דמותו של דוד בן גוריון ומציע מגוון פעילויות לקהל הרחב (בתשלום):

  • חדרי פעילות ובהם תערוכות מתחלפות, מפות תבליט וחול ועוד.
  • מייצג היסטורי המספר על חייו של דוד בן גוריון וחזונו על הנגב, בסרט שהופק בטכניקות אנימציה משוכללות (מוקרן עד השעה 15:00).
  • תערוכת צילומים בשם "חזון הנגב בעין העדשה", בעקבות חזונו של בן גוריון, אנשים, מקומות והגשמה ברמת הנגב.
  • "חולמים סיפור אהבה", סרט על ראשית ההתיישבות בשדה-בוקר.
  • סיורים מודרכים בדגשים שונים.

שעות פתיחת הצריף: א' - ה' 08:30 - 16:00, ו' וערבי חג 08:30 – 14:00,
שבתות וחגים 10:00 - 16:00.

לפרטים נוספים: 08-6560469.

הנגב בפריחה. צילום: מלכה ברקאי, ארכיון הצילומים קק''ל

החלמונית/מיכאל דשא

מִקְדַשׁ-בְּדִידוּת, מַלְכוּת דְמָמָה,
מִפְגַשׁ אֱלוֹהַּ עִם אָדָם,
בְּלֵב שָׂדְךָ, בִּנְוֵה-שְׁמָמָה,
פִרְחַי-הַתֹּם רוֹקְמִים הוֹדָם.
הַסְּתָו סָבִיב, צְחִיחַת-ׁשָרָב,
טְרֵשָׁה צְהֻבָּה וְחַרְבוֹנִים,
אַךְ שֶׁמֶשׁ בֹּקֶר חֶסֶד רַב
עוֹטְרָה לְשֶׁלֶף-קִמְשׁוֹנִים.
תּוּגַת-הָגוּת, צְפִיַּת פְּלָאִים,
שְׁתִיקַת מַחֲשֶבֶת קַדְמוֹנִית...
פִּתְאֹם זוֹרַחַת מִסְּלָעִים
כּוֹתֶרֶת-כֶּתֶם –חֶלְמוֹנִית.
אַחַת כָּל-כָּךְ בְּלֵב בָּתָה,
שׁוֹנָה כָּל-כָּךְ מֵחֲרוּלִים,
דּוֹלְקָה כְּשֶׁמֶשׁ פְּעוּטָה
בֵּין הַצּוּקִים הָאֲבֵלִים.
נוֹשֵׂא הוֹדוֹ אֶל שַׁחַק רָם,
אָדִישׁ וָזָר לְכָל סְבִיבָיו,
גַּלְמוּד יָחֹג הַצִּיץ הַתָּם
וּבְלִבּוֹ סוֹד אֲבִיבָיו.
הַיֵשׁ מֵבִין יִפְעִת חַיָּיו,
חוֹנֵן זְהָבוֹ וְּמְעוֹדֵד?
עֵינֵי חַמָּה פּקוּחוֹת עָלָיו
וְלֵב נִפְעָם שֶׁל אִישׁ בּוֹדֵד.