אוקטובר 2012: יד קנדי

יד קנדי. צילום: יעקב שקולניק, ארכיון הצילומים של קק"ל
מאת: נעם תמיר

יד קנדי עומד בפסגתו של הר עמינדב. כאן בגובה 823 ניתן לצפות על שטחים גדולים ונרחבים צפונה, מערבה, דרומה ומזרחה (בתנאי שנלך טיפה על הפסגה, בינות לעמדות התצפית).

רגע התצפית המרשים ביותר הינו לקראת שקיעה, כדאי להגיע ולסייר באתר כחצי שעה לפני זמן השקיעה המתוכנן היומי. ממקומנו כאן נראה את המראה הבא, שהתמונה כלל לא מצליחה להעביר את העוצמות והמראות. רק כשתשקע השמש לחלוטין ונתחיל לראות נצנוצי אורות נבין שראינו את כל המרחב מירושלים ועד אשדוד!
עונה מומלצת: כל השנה.
זמן טיול: שעה.
סוג מסלול: נקודתי. חשוב לתכנן את הזמנים ולהגיע כשלושת רבעי שעה – חצי שעה לפני שעת השקיעה.
מתאים: לכולם.
כיצד מגיעים: נוסעים למושב אורה הנמצא בקצה הדרום מערבי של ירושלים. בפניה מכביש ירושלים – בית חולים הדסה (כביש 396) לא נכנסים למושב אלא נוסעים לפי השילוט ליד קנדי (על כביש 3877).
מנהלות: רצוי לחנות הכי גבוה שאפשר, ממש ליד החניה העליונה, נקודת תצפית השקיעה. במקום שרותים הפתוחים בין 08:00-17:00, שולחנות לפיקניק ופינות צל.
map

נפתח בחידה:

מה הקשר בין נשיא שנרצח בארצות הברית, עיר הבירה של ברזיל, האלה אפרודיטה ושקיעה מטורפת של השמש?

המכנה המשותף לכל אלה הוא האתר אליו אנו מטיילים – יד קנדי. ג'ון פיצג'רלד קנדי נבחר ב- 1960 לנשיאה ה- 35 של ארה"ב, כאשר הוא בן 43 שנים בלבד. הנשיא יפה התואר שהיה גם הנשיא הקתולי הראשון של ארה"ב, עורר תקוות גדולות בקרב האמריקאים. הרצחו ביריות מתנקש ב- 22 לנובמבר 1963 בדאלאס טקסס היכה בתדהמה את כל העולם.

באותו יום שישי שחור החליט הגה נשיא קק"ל ארה"ב, מנחם (מקס) ברסלר (שאגב השכונה בה עברתם אם באתם מכיוון ירושלים בדרך לכאן, קרית מנחם, היא על שמו) שהיה מקורב מאוד לנשיא, את הרעיון להנציח אותו. קק"ל יזמה ונטעה את יער השלום ובמרכזו הוקם אתר ההנצחה – יד קנדי.

גם אחיו הבכור של ג'ון קנדי, שהיה טייס בחיל האוויר האמריקאי נהרג במלחמת העולם השניה. שנים רבות הסיפור היה אפוף במסתורין עד שנתגלה שנטל חלק במבצע חשאי. המבצע שנקרא "אפרודיטה" היה תוכנית אמריקאית להטסת מטוסי הפצצה עמוסים בפצצות שיתנגשו במטרות צבאיות גרמניות (יתרסקו לתוכם). הבעיה הייתה שהאמריקאים לא פתרו טכנולוגית את המראת המטוס ולכן נזקקו לטייסים שימריאו את המטוס ויצנחו ממנו אחרי שהגיע לרום הטיסה הנדרש להעברת הניהוג של המטוס למערכת חיצונית. האח ג'וזף נהרג כאשר המטוס בו היה התלקח מסיבה לא ברורה בהיותו באוויר.

לפני תצפית השקיעה או לאחריה, נוכל גם לסייר סביב המבנה המיוחד שהוקם. מבנה ההנצחה הוקם בצורת גזע גדוע של עץ, עץ אלון, כפי שנאמר "כי האדם עץ השדה". חייו של הנשיא קנדי שנגדעו באיבם מדומים לגזעו של העץ האופייני כל כך לחורש הארץ הישראלי.
צילום: נעם תמיר

ומה מסמלים העמודים?

המבנה עומד על 53 עמודי בטון גבוהים. מדוע 53 ? איך הגיעו למספר זה? 50 אשר על כל אחד מהם סמל של אחת מ-50 מדינות ארה"ב. אחד נוסף נושא את סמלו של מחוז קולומביה שהוא מחוז עצמאי ובו נמצאת עיר הבירה – וושינגטון. כמובן שיש עוד 2 עמודים , מימין ומשמאל לכניסה ועליהם סמלי קק"ל. בתוך הבנין נמצא את אש התמיד ואת תבליט פניו של קנדי שאגב זהה לתבליט הקיים באתר הקבר קברו שלו בארלינגטון, ורג'יניה (הסמוך לוושינגטון הבירה). רוצים לוודא שאכן יש 53 עמודים להיכל? רוצו וסיפרו אחד אחד.

ומה הקשר לבירת ברזיל- העיר ברזיליה ? את האנדרטה בנה דוד רזניק, אדריכל הבית של קק"ל, אשר נולד ולמד בברזיל. האדריכל הברזילאי אוסקר נימאייר, אצלו רזניק למד והשתלם רזניק ואשר השפיע רבות על יצירותיו, תכנן ובנה את הקתדרלה של ברזיליה (הכנסייה המפורסמת ביותר בברזיליה) שיש מוצאים דמיון רב בינה לבין תכנונו של רזניק ליד קנדי.
האתר כאן נחנך ברוב פאר והדר, בהשתתפות אלפי אנשים, ביום הולדתה של ארה"ב ב- 4.7.1966. הרחבה סביב המבנה נועדה לארח אירועים לחיזוק הקשר בין ישראל לארה"ב (עניין חשוב ורלוונטי גם היום). באחת מפינות האתר בו נמצאים גם עצים שניטעו ע"י בני משפחת קנדי בביקוריהם בישראל.
יד קנדי. צילום: פלאש 90

חוויער ביער עמינדב – משחק ניווט סלולרי

רוצים להוסיף עניין לטיול ביער?
היכנסו למשחק הבריחה הסלולרי "חוויער לכודים ביער עמינדב", צאו לנווט בין טרסות, מעיינות ושבילים, ענו על חידות, התמודדו עם אתגרים ופצחו את צופן עמי-נדב – שבעזרתו תוכלו להציל את המטיילים שנלכדו ביער...

המשך יבוא...

מאתר יד קנדי נוכל לצאת לטיולים במקומות רבים ומענינים (או שנטייל בהם קודם ונגיע ליד קנדי לקראת השקיעה) כמו חירבת סעדים, שביל המעיינות, נחל ובריכת לבן ועוד – על כך נכתוב בפעמים הבאות, אז יש למה לחכות! בינתיים רוצו לראות את השקיעה אך זיכרו להצטייד בסוודרים כי כשהשמש שוקעת כבר קריר בירושלים...