יולי 2013: מעיינות מסביב לירושלים

שני מעיינות באחד, עיינות עוזי. צילום: נעם תמיר
מאת: נעם תמיר

מים וצל זה כל מה שאנו רוצים בקיץ כשאנו יוצאים לטיול בחיק הטבע, ברור. ולכן, הרשו לנו להמליץ לכם על מסלול שיספק את הסחורה בקרבת ירושלים ומאגד היסטוריה, טבע, מעיינות, חניון פעיל ואתכם
עונה מומלצת: כל השנה.

סוג מסלול: מסלול הליכה חד כיווני (אפשר גם מעגלי עם השארת רכב נוסף בנקודת הסיום).

מתאים: לכל גיל.

זמן הליכה: 4-3 שעות – יש להצטייד במים בהתאם.

שירותים: באתר יד קנדי בתחילת המסלול או בתחנת הדלק בכניסה למושב אורה.

כיצד מגיעים: נוסעים למושב אורה, הנמצא בקצה הדרום-מערבי של ירושלים. בפנייה מכביש ירושלים – בית חולים הדסה (כביש 396), לא נכנסים למושב אלא נוסעים לפי השילוט ליד קנדי (על כביש 3877). זו נקודת ההתחלה. אם יש יותר מרכב אחד נעביר את יתר הרכבים, למעט אחד, לנקודת הסיום. יורדים בכביש לחרבת סעדים, ואז ימינה בדרך הרכבים המסומנת בסימון אדום במפה ובשטח עד לחניון נקודת הסיום.
מפה

רגע היסטורי

"כל מה שהארץ הזאת צריכה זה מים וצל", זו הדבר עליו הסכימו פה אחד הקיסר הגרמני, וילהלם השני, וחוזה המדינה, בנימין זאב הרצל, בפגישתם ההיסטורית בירושלים בשנת 1898. במסעו הקצר בארץ ישראל נוכח הרצל לגלות עד כמה הארץ שוממה ונטולת עצים, ואף נתן לכך ביטוי בספרו "אלטנוילנד", שפורסם בשנת 1902.

הדאגה למים וצל – זהו בעצם ייעודה של קק"ל. ואכן, ביערות קק"ל הרבים נוכל למצוא פינות מוצלות וקסומות שבהן גם מקורות מים. במסלול זה אנחנו מציעים לכם ליהנות מדרך יפה, צל ומעיינות משובבי נפש.

יד קנדי

ג'והן פיצג'רלד קנדי נבחר בשנת 1960 לנשיאה ה-35 של ארה"ב, כשהיה בן 43 שנים בלבד. הנשיא, שהיה גם הנשיא הקתולי הראשון של ארה"ב, עורר תקוות גדולות בקרב האמריקאים, לכן הירצחו ביריות מתנקש ב-22 בנובמבר 1963 הכה בתדהמה את כל העולם.

בעקבות אותו אירוע נשיא קק"ל ארה"ב, מנחם (מקס) ברסלר, שאגב קריית מנחם נקראת על שמו, והיה מקורב מאוד לנשיא, הגה את הרעיון להנציח את זכרו של קנדי ז"ל. קק"ל יזמה ונטעה את יער השלום ובמרכזו הוקם אתר ההנצחה המיוחד – יד קנדי – הנראה כגזע כרות ומסמל את חייו הגדועים של הנשיא.
מחווה לזכרו של נשיא ארה"ב, יד קנדי. צילום: יעקב שקולניק, ארכיון קק"ל

חניון נופש פעיל

נצא מהצד המערבי של האתר ונרד במורד הדרך המסומנת בכחול עד שנגיע לחורשה שבמרכזה נמצא חניון נופש פעיל. ניתן לילדים להוציא קצת אנרגיה, ולאחר מכן נמשיך. למתקשים בירידה במדרגות נציע ללכת לאורך הכביש היורד מיד קנדי לחרבת סעדים.

עיינות עמינדב

מכאן מתחיל החלק הקסום של הטיול – נחצה בזהירות את הכביש ונפסע לאורך סימון השבילים הירוק. נגלה מהר מאוד כי סימון נוסף הצטרף לשביל – הסימון התלת צבעי של שביל ישראל שילווה אותנו מעכשיו ועד סיום הטיול. אולי אפילו נפגוש "שביליסטים" בדרכנו.

ניכנס אט אט לתוך חורש האורנים הנטוע, עד שנגיע למקום שבו נראה מימין לשביל שבו אנחנו הולכים כמה פירים חפורים (מעין מערות קטנות), ומשמאל לנתיב הליכתנו, בטרסה שמתחתינו, בריכות שחלקן מתמלאות מים בחלק מעונות השנה – אלו עיינות עמינדב.

מקור המים במעיינות היה בפירים, ומשם היו זורמים בתעלות לטרסות שמשמאל אל הבריכות. היום המעיינות יבשים והבריכות מתמלאות מגשמי החורף. אנו ממליצים שלא להיכנס לפירים.
שביל המעיינות. צילום: נעם תמיר

עיינות עוזי

נמשיך בדרכנו לפי סימון השבילים הירוק (וגם בסימון של שביל ישראל) ונגיע לעיינות עוזי. על הדרך נפגוש בריכה מלאה מים עם מדרגות היורדות אליה. מקורות המים של הבריכה הם שני מעיינות הנובעים זה בצד זה, עיינות עוזי, הנמצאים בשולי היער.

אחד המעיינות נובע כל השנה, עובדה שמאפשרת לו ליהנות ממים גם בקיץ. שימו לב שלאחר מספר מטרים, מצד שמאל, ישנן בריכות נוספות, בטרסה הנמוכה יותר, בסמוך לשביל. בעבר היו גם הן מוזנות מהמעיינות, אך כעת הן מלאות ירוקת ופסולת ולא מתאימות לרחצה.

הערה חשובה: קק"ל ממליצה למטיילים ליהנות מהטיול ומהאתרים המומלצים, אבל לא להיכנס לאף אחד מהמעיינות.

עין תמר

אחרי שנהנינו נמשיך בדרכנו, כי עוד חוויות לפנינו! נלך כעשר דקות לפי הסימון ונגיע לעין תמר. זהו מעיין קטן שלצידו מספר עצי בוסתן המוקדשים לתמר נתן שנספתה בתאונה בחו"ל כשהייתה בת 21. תמר הייתה מטיילת שאהבה מאוד את נופי הארץ ואין מקום ראוי יותר מזה להנציחה בו.

תמצאו כאן ספסלים להפסקה ופכפוך מים. אם אתם עוצרים לארוחה קלה – שימו לב לכך שאין פחים, ואנא אל תשאירו לכלוך בשטח.
מעיין בצל עצי בוסתן, עין תמר. צילום: נעם תמיר

עין שריג

אין כמו לסיים את הטיול במראה המשובב של מעיין מקסים – ולכן נמשיך בדרכנו לפי הסימון עד כמעט מגרש החניה. בדרך נראה את פעולות קק"ל המבוצעות לאחרונה לדילול היער, הן כדי להגן מפני שריפות והן כדי לאפשר לעצים החזקים לשרוד. אם תסתכלו על הגבעה ממול ומתחת תוכלו לראות את נזקי השריפה הנוראית שקרתה לפני שנתיים, שכילתה את כל היער בין עין חנדק למושב אורה.

כאשר נגיע לעיקול של 180 מעלות בדרך הרכב נסתכל מולנו ונראה ריכוז גדול של עצים ששרדו את השריפה. זהו עין שריג. נדלג אליו ונראה שהגענו למקום מדהים עם בריכה בנויה היטב ומלאה במים. גם כאן, למען בטיחותכם, קק"ל ממליצה שלא להיכנס למים.

מכאן, אחרי שנחנו ונהנינו, נרד כ-200 מטרים נוספים לחניון שבו השארנו את יתר הרכבים ובו נמצא גם פח גדול לשים את כל האשפה. אם השארנו רכב ביד קנדי נשלח את הנהג לעלות כ-40 דקות הליכה במעלה הסימון האדום, היא דרך הרכבים, חזרה ליד קנדי ונמתין לו בצל שברחבת החניה תחת העץ הגדול.

  • הערה חשובה: קק"ל ממליצה למטיילים ליהנות מהטיול ומהאתרים המומלצים, אבל לא להיכנס לאף אחד מהמעיינות.

למידע נוסף על מסלול מעיינות עמינדב לחצו כאן

שרד את השריפה, עין שריג. צילום: נעם תמיר