נוף וטבע בחורבת בית עיתאב

מזכירה בצורתה מבנה ריבועי מבוצר. חורבת בית עטאב. צילום: יעקב שקולניק, ארכיון הצילומים של קק"ל
מאת: נעם תמיר

הטיול הקצר והקליל לבית עיתאב שבהרי יהודה יפגיש אתכם עם פיסות טבע מרתקות, עם שרידים מן העבר הרחוק, נקודת תצפית מרהיבה, וגם מעיין קטן הטובל בעצי בוסתן
לא משנה מהיכן תבואו לטיול הזה – מכיוון ירושלים או ממישור החוף – הדרך לנקודת המוצא היא טיול בפני עצמו: נוף ירוק, עצי עד, אוויר הרים ושקט, ומכל עבר פינות חמד – מעיינות קטנים, מערות חבויות, כרמים ובוסתנים. בסופה של הדרך תוכלו לעצור למנוחה קטנה בחניון נס הרים (נקודת המוצא לטיול), למלא את הריאות באוויר ההרים הצלול, ואז להמשיך אל המסלול הקטן והיפה הזה, שמשלב טבע עם היסטוריה.

המסלול

עונה מומלצת: כל השנה.
משך הטיול: שעתיים-שלוש.
מתאים: טיול משפחות. מסלול מעגלי.
נקודת מוצא וסיום: חניון נס הרים. החניון נמצא בין המושבים נס הרים ובר גיורא (כביש 3866. ווייז: חניון נס הרים).
חניוני לילה: חניון נס הרים הוא גם חניון לילה. בחניון יש שולחנות פיקניק, מים לשתייה ומשטחי לינה. קבוצות חייבות בתיאום מראש. טל' לתיאום: 050-7497309.

מפת הגעה למקום. שרטוט: נעם תמיר

לפני שיוצאים לדרך...

לפני שיוצאים לדרך, בייחוד לאלו מבינכם שבדרך כלל מפהקים אחרי נסיעה ארוכה, מומלץ להתחיל בבראנץ' קטן ומהנה באתר הפיקניק שבחניון נס הרים, החניון המרכזי של פארק עצמאות ארה"ב. הפארק עצמו הוא מרחב פתוח של טבע ויערות, המשתרע על פני כ-30,000 דונם במערב הרי ירושלים. בלב הפארק פועל מוקד מידע של קק"ל ובו שירותים ומים לשתייה, וגם בית הקפה המקסים "בר בהר". לאחר שתנוחו, אתם מוזמנים להצטייד במים, נעליים נוחות, כובעים וקצת אוכל, ולמצוא את תחילתו של המסלול המסומן באדום.

בדרך היורדת אל הגיא

מהשוליים המערביים של חניון נס הרים, ליד חניון הלילה, יוצאת מערבה דרך מסומנת אדום. שלט עץ של קק"ל מכריז על המסלול. הדרך יורדת לגיא רחב. בגיא נראים מבני לולים ומצפון לו (מימין) בתי מושב נס הרים. חורבת בית עטאב נראית מכאן היטב, מתנשאת ממול.

כמה דקות הליכה יביאו אותנו למפגש עם שביל המסומן בצבע שחור. הדרך ה"אדומה" ממשיכה היישר לעין חוּד, הנובע למרגלות חורבת בית עטאב. אנחנו ממליצים בכל פה לפנות שמאלה במסלול השחור, המטפס בקלילות למצוק סלע ארוך ובו סדרה של מערות טבעיות יפות. השביל נמשך לאורך המצוק ועובר בחורש פתוח. בין עצי האלון צומחים שיחים רבים, בעיקר שיחי לוטם שעיר ולוטם מרווני, הפורחים באביב בפרחים גדולים, ורודים ולבנים.

השביל השחור פוגש שוב את האדום כמה מטרים מעל עין חוד.
עין חוד. נובע למרגלות בית עטאב. צילום: יעקב שקולניק, ארכיון הצילומים של קק"ל

עולים לראש המבצר – וקצת על יוהנס גוטמן

נתחיל להעפיל לראש החורבה בשביל האדום, בין עצי בוסתן לרוב. בראש החורבה הקימה רשות הטבע והגנים לאחרונה מרפסת תצפית. זוהי אחת מנקודות התצפית היפות בהרי ירושלים. מכאן אפשר להשקיף על הרי חברון, הרי ירושלים, השפלה ומישור החוף.

חורבת בית עטאב מזכירה בצורתה מבנה ריבועי מבוצר. יסודות המבנה, הבנויים אבני גזית יפות, שייכים כנראה לתקופה הצלבנית. בספרות ידיעת הארץ טוענים שהמקום היה שייך במאה ה-12 לאדם בשם יוהנס גוטמן. יוהנס נודע כבעל הסוס המהיר ביותר בממלכה. הוא יצא להילחם בצפת, אך זריזותו של סוסו לא הצילה אותו מנפילה בשבי בידי המוסלמים. משפחתו נאלצה למכור את הנחלה בבית עטאב לכנסיית הקבר הקדוש כדי לפדות אותו משביו. לאחר שיצא לחופשי קיבל יוהנס נחלה חדשה בעבר הירדן.

גיבוב המבנים שבמקום הוא תוצאה של בינוי שנמשך מאות שנים. אנשי הקרן הבריטית לחקירת ארץ ישראל מדווחים שבשנת 1873 חיה במבצר של בית עיתאב משפחת אבו לאחם, שכנראה שלטה בכפר. ג'יימס פין, הקונסול האמריקאי בירושלים, מספר בספרו "עיתות סופה" על פשיטה של אנשי אבו גוש על הכפר בית עטאב וחיסול השליטה של משפחת אבו לאחם
בית עיתאב - הרפקטריום, חדר האוכל של הצלבנים. צילום: נעם תמיר

אל המעיין ובחזרה

נרד למעיין. עין חוד הוא פינת חמד לכל דבר. מי המעיין הקטן זורמים בתת הקרקע ממקום הנביעה והם מגיחים לתוך שוקת משופצת. מסביב, בין טרסות האבן, צומחים עצי תאנה יפים ועצי בוסתן אחרים, בעיקר שקדים וזיתים.

מכאן נשוב לחניון בדרך האדומה והנוחה. עכשיו אפשר "לקפוץ" ל"בר בהר" – שירותים, קפה להורים וארטיק לילדים...