פברואר 2013: כלניות בנחל שובה

פברואר 2013: כלניות בנחל שובה

צילום: אורית תמיר

חודש פברואר בפתח, ומרבדי הכלניות כבר הופיעו ברחבי הארץ. החודש אני מציעים לכם לצאת לטייל באזור שובה–שוקדה, הנמצא קרוב מאוד לצומת סעד ושמורת בארי העמוסה, אך פקוק פחות. אז לא לוותר להורים, לצאת מוקדם אל הדרכים, וליהנות מיפי הפריחה.

מידע על המסלול

עונה מומלצת: חודש פברואר
סוג מסלול: נסיעה ברכב.
מתאים: לכל המשפחה.
כיצד מגיעים: אל דרך נוף יער שוקדה נגיע בפנייה מכביש 25 אל כביש 2422 המוביל אל מושב שוקדה. 4.3 ק"מ מהצומת בה פנינו נפנה ימינה אל דרך הנוף העבירה לכל רכב (פניה ימינה מהכביש, כמאה מטרים לפני השער של הישוב שוקדה). הכניסה משולטת. כעבור נסיעה של 1.5 ק"מ, נגיע לכיכר עצומת מימדים, לאורכה חניוני פיקניק. ניתן לשוטט ברחבי היער ולהנות ממרבדי הפריחה המדהימים של הכלניות.

אפשרות נוספת היא נסיעה בכביש 232 מצומת סעד לכיוון בארי. 1.5 ק"מ דרומית לכניסה לבארי לפנות שמאלה לסימון שבילים ירוק וממנו להתפצל צפונה לכל אחד מהשבילים היוצאים לכיוון נחלי שובה ובוהו (חשוב לדעת! שובה, שוקדה וכפר מימון הם ישובים דתיים – אין כניסה לתוכם בשבת).

מנהלות: מצלמות (חובה!), ציוד לפיקניק, רצוי גם כיסאות, אם תרצו לשבת בפינה משלכם לבד.

יוצאים לדרך!

כאשר נגיע ליער, ניסע ונצמד לאפיקי הנחלים. שם נראה את העצים, בעיקר אקליפטוסים, שקק"ל נטעה על מנת למנוע סחף הקרקע הפוריה המשמשת את חקלאי האזור לגידוליהם. נראה פרדסי הדרים (כן – גם תפוזים) וגם שדות של ירקות שורש (תפוחי אדמה, גזר, בצל וכד'). ההשקיה אינה מגיעה מהגשם - נוכל לראות מערכות צינורות מיים בכל השטחים. מהיכן מגיעים המים להשקיה? את המיים לגידולים מקבלים החקלאים מעיקר מפרויקט מחזור וטיהור מי ביוב של השפד"ן (70% ממי ההשקיה של שדות הנגב!) וכן מפרויקטי מחזור ואיגום שפכי הישובים אותו מובילה קק"ל. אם תתקלו בשטח בצינורות בצבע סגול, דעו כי אלו מים שמוחזרו וטוהרו ואין לשתות מהם!

כלניות בנחל שובה. צילום: אורית תמיר

ותודה לעדר

בנוסף, צומחים ביערות קק"ל עשבוניים שונים. כאשר השטחים מתייבשים בקיץ, כל אותם עשבים יכולים לשמש מצע נוח להצתת שריפות קטלניות. לכן מאפשרת קק"ל רעייה מתואמת ומוסדרת של עדרים על שטחי היערות. רעיה המקטינה את כמות הצומח העשבוני היבש וע"י כך מקטינה את סכנת ההתלקחות של היער בקיץ. כפועל יוצא הרעייה מגדילה את המגוון הביולוגי ומעודדת צמיחה של גאופיטים כדוגמאת הכלניות כי הם אינם נאכלים ע"י העדרים. נוצר מצב בו כולם מרוויחים!

כלנית. צילום: אורית תמיר

פיקניק באדום

אבל המרוויחות הגדולות באמת מתנאי הקרקע, הרעייה ואי עיבוד הקרקע באזור העצים הן הכלניות. היום, כאשר אנו מטיילים אל פינות החמד המוצלות הללו, נוכל למצוא לעצמנו מקום להנות מהכלניות ואף לערוך פיקניק בטבע. אין כמו למצוא מרבד כלניות שאתו אפשר להתבודד ולהנות מהטבע.

לאחר שנסיים, נחזור לצומת סעד ונפנה שמאלה לכביש 232. נמשיך 6 קילומטרים דרומה לחניון רעים של קק"ל, בו נצא לטיול בדרך מתקני המים העבירה לכל סוגי הרכב. פרטים עליה ניתן למצוא באתר קק"ל.

להתבודד עם מרבד כלניות בנחל שובה. צילום: אורית תמיר

חוויער ביער שוקדה – משחק ניווט סלולרי

רוצים להוסיף עניין לטיול ביער?
היכנסו למשחק הבריחה הסלולרי "הבורר משוקדה ביער שוקדה", ועזרו לאלבר הבורר להחליט מי מבין חברי היער יהיה אחראי לניקויו. באמצעות ניווט, חידות ומשימות תמצאו את החלקים השונים של הפתק שהכין אלבר הבורר, ובו החלטתו...