מאי 2013: טיול באתרי יחיעם

"בין מבצר עתיק לכפר אקולוגי נוסעת שיירה"

מאת: נעם תמיר

הטיול המוצע הפעם כולל ביקור במבצר יחיעם ההיסטורי והמרתק, נחל יחיעם הקריר והמוצל המוביל ליישוב כליל האקולוגי, וביקור באתר שבו התרחש אחד מפרקי המורשת של מלחמת העצמאות – סיפור שיירת יחיעם
עונה מומלצת: אביב , קיץ, סתיו

זמן טיול: 4-6 שעות

אזור: גליל מערבי

סוג מסלול ומנהלות: טיול רגלי משולב עם ביקור באתרים. המסלול דורש הקפצת רכב לסיומו.

מסלול ההליכה: מתאים למטיבי לכת. כניסה למבצר יחיעם – בתשלום.

כיצד מגיעים: נגיע עם הרכבים לקיבוץ יחיעם לרחבת המבצר. נשאיר את כולם ונקפיץ את הרכבים לנקודת הסיום ביישוב כליל. לאחר מכן הנהגים יחזרו לקיבוץ יחיעם. בסיום הטיול יסעו כולם לאנדרטה לזכר נופלי שיירת יחיעם ותושלם גם החזרת הרכבים מקיבוץ יחיעם.

מפת הגעה

מפת הגעה

מבצר יחיעם

(שימו לב - הכניסה לחלק זה של הטיול כרוכה בתשלום. הכניסה ליתר אתרי הטיול היא חופשית)

ממש כמו באגדות, בלב אזור מיוער וקסום עומד לתפארת מבצר יחיעם. ניכנס בשעריו ונוכל לדמיין את עצמנו חוזרים אחורה בזמן, אל תקופות אחרות שבהן היו אבירים, משרתים, פרשים, ואולי גם מטמון נסתר. הביקור במבצר שראשיתו במאה ה-12 כאתר צלבני, מאפשרת "לטעום" מההיסטוריה המגוונת האופיינית לארץ ישראל. נטייל בין השרידים, נעפיל לראש המגדל ונצפה על כל המרחב – מהר הכרמל ועד ראש הנקרה.

הצלבנים הקימו כאן את המבצר בראשיתו, הממלוכים אומנם הרסו אותו, אך בתקופה העותומאנית בזמן שהשתלט על הגליל השיח הבדווי ד’אהר אל-עמר, הוא שיקם את המבצר, בנה חומות, חפר סביב המבצר חפיר והקים בו מגדלים. בשנת 1946 שימש מקום מגורים לראשוני המתיישבים של קיבוץ יחיעם ובמלחמת העצמאות עזר למגנים על יחיעם לעמוד בגבורה מול צבא המתנדבים הערביים של קאוקג'י שהגיע מלבנון. כאן נספר את סיפור עמידת חברי הקבוץ במצור במלחמת העצמאות כשנסתובב בין שרידי הביצורים והעמדות.

טיפ שלנו לילדים חובבי משחק ודמיון-
אם הכנתם את העזרים המתאימים מבעוד מועד תוכלו לשחק כאן משחקים מתאימים ולשחזר קרבות בין אבירים, לחפש מטמונים נסתרים, או למצוא שקית סוכריות שהוחבאה היטב.

סרטון - טיפטיול בגן לאומי יחיעם
מבצר יחיעם. צילום: מיכאל חורי
הנוף הנשקף מהמבצר. צילום: מיכאל חורי
הנוף הנשקף מהמבצר. צילום: מיכאל חורי

נחל יחיעם

נחל יחיעם העובר למרגלות המבצר הוא ערוץ עמוק ומרשים ואורכו כ- 10 ק"מ. ראשיתו בכפר ורדים וסופו בהתחברות עם נחל בית העמק, מיד אחרי יציאתו מהכפר האקולוגי כליל.

טיולינו יתחיל בקצה הדרומי של מגרש החנייה של המבצר – נתור אחר הסימון הירוק היורד לבית הקברות של הקיבוץ וממנו נגלוש עם השביל לוואדי. שימו לב! השביל תלול ומתאים למיטיבי לכת.
נרד מבית הקברות, הקשור גם כן לסיפור עמידת חברי הקיבוץ בגבורה במלחמת העצמאות, אל מרפסת התצפית, וממנה נשקיף על המסלול הירוק שבו נלך בשלוש השעות הקרובות.
נרד לאורך השביל המסומן (בירוק) ונקפיד להיזהר מהחלקה. אחרי כחצי שעה נבלע בתוך הסבך עד שנגיע לתחתית הערוץ. מכאן, נסתרים ומוצלים מהשמש, נלך בין חלוקי הנחל. נחזה בשכבות ה"וופל" של סלעי הגיר בעיקולי הנחל ונדלג בין הגבים הקטנים שחלקם אולי עדיין מחזיקים מים.

הצמחיה המפוארת סביב היא חורש ים תיכוני מפותח של אלון מצוי ומינים נלווים ביניהם בולט הקטלב המצוי. אחרי כברת דרך לא קטנה יוצא השביל מהוואדי ונפגוש לוטם שעיר, קידה שעירה, אחירותם וגם גידולים נטועים כעצי זית.

סיום המסלול בשער המבשר את כניסתנו ליישוב כליל. נמשיך ללכת בהתאם לסימון עוד קילומטר וחצי עד למקום חניית הרכבים.

הישוב האקולוגי כליל

כליל עלה על הקרקע בשנת 1979 כחלק מתכנית המצפים. הישוב מתייחד בפריסתו על שטח גדול ובהקצאת חלקות קרקע גדולות לכל מתיישב. הוא מאופיין בחורש טבעי, המשכו של נחל יחיעם, מטעי זיתים וגידולים אורגניים. רוב הדרכים לא סלולות, אין גדרות, אין מרכז מסחרי ושירותים קהילתיים. התושבים אינם מחוברים לרשת החשמל הארצית – אלא מתבססים על מקורות חלופיים כמו אנרגיה סולארית. ביישוב יש הקפדה רבה על אורחות חיים של ניצול משאבים טבעיים ומיחזור. בשנים האחרונות מתבצע פיתוח תיירותי הכולל הקמת חדרי אירוח, מחלבות בוטיק, מכירת מוצרים אורגניים, עבודות יד ועוד.
צילום: מיכאל חורי

חניון שיירת יחיעם

במרץ 1948 קיבלה מלחמת העצמאות תפנית חדה. בתוך מספר ימים קטן נפגעו בזו אחר זו שיירות שהובילו אנשים וציוד ממרכזי האוכלוסייה ליישובים שהיו נצורים . שלוש השיירות המפורסמות שנפגעו בתוך שבוע אחד (שזכה לכינוי "שבוע שלוש השיירות") היו שיירת נבי דניאל לגוש עציון, שיירת חולדה לירושלים והשיירה שנבקר כאן – שיירת יחיעם. למרות סיפורי הגבורה בלחימתן של כל אחת מהשיירות, המכות היו כואבות וקשות. המכה הגדולה מכולן הייתה בשיירת יחיעם שמתוך 90 האנשים שהיו בה 47 נהרגו ולמעט רכב אחד עלתה כולה באש וכל ציודה אבד.

לאחר אירוע שיירת יחיעם, הורה בן גוריון על סדרת מבצעים וקרבות שבהם נכבשו כפרים ערביים ונפתחו הדרכים. כך נפרץ המצור מעל ירושלים ולאט לאט הוסרו המחסומים גם משאר הישובים הנצורים.

היום נמצא כאן חניון של קק"ל עם אתר פיקניקים ובתוכו ממש במקום המדויק בו אירע הקרב נמצא אנדרטה ושרידי משורינים המנציחים את הארוע. נשלב במקום פיקניק עם סיפור הקרב.

אחרי שנמצא שולחן פנוי ונתארגן ניקח את הילדים וגם את המבוגרים הפנויים ונספר את סיפור השיירה.

חשוב להכיר כי הכביש שעליו אתם פוסעים, בין השריוניות, הוא הוא הכביש המקורי, שהיה מפותל וצר ונקרא בפי כל "דרך הבקשיש" מכיוון שחקלאי הסביבה שילמו שוחד למהנדס הדרכים כדי למנוע מעבר הכביש בחלקותיהם.

אנו מאחלים לכם טיול מעניין ומהנה!