מאי 2016: בין עין כרם לאשתאול

לשכשך רגליים בעין טייסים. צילום: יעקב שקולניק
אולי כבר יצא לכם לנסוע בכביש 395, אבל אחרי שתקראו את הצעת המסלול הבאה תגלו שלא מדובר בעוד דרך מפותלת עם נוף יפה בדרך לירושלים. כל פיתול וההפתעה שלו, ברוכים הבאים ליער הקדושים
יער הקדושים, הנמצא במרכז הרי ירושלים, ניטע בשנת 1951 על ידי קק"ל הודות לתרומות ארגון "בני ברית" לזכרם של הנספים בשואה. במקום שבילים מסודרים לצועדים, לרוכבים ולנוסעים, פינות ישיבה, צמחייה מגוונת ועצים.

תחילת המסלול בצומת אשתאול. עלו על כביש מספר 395 לכיוון מזרח. 400 מטרים משם תראו שלט לדרך עפר המובילה צפונה, היכנסו אליה והמשיכו 600 מטרים נוספים עד לדרך נוף של קק"ל לאורך נחל כסלון. פנו ימינה והמשיכו כ-1.8 ק"מ נוספים, עד לחניית מערת בני ברית. בכיוון מערב תראו יציאה לשני שבילים, אפשר להתחיל באחד מהם ולחזור מהשני. אחד השבילים מוביל ליד אנה פרנק – לאורך המסלול שזורים ציטוטים מיומנה המפורסם של אנה פרנק ובסופו אנדרטה מרשימה עם פינת ישיבה.

בחזרה לכביש 395: ממשיכים מזרחה כשני ק"מ עד שרואים מימין את חניון יער יהדות תימן. מתוך החניון יוצאת דרך עפר מסומנת בירוק המובילה עד לאנדרטת מגילת האש,.ניתן לעשות זאת ברגל או ברכב 4X4.

ושוב חוזרים לכביש 395, ולאחר 2.8 ק"מ מגיעים לחניון תל כסלון, שימו לב כי מדובר בדרך צרה אך יפהפייה, שווה את הנסיעה האטית והזהירה. ניתן לעצור לפיקניק או לצאת למסלולים שונים. מאותו החניון ממשיכים ישר 1.3 ק"מ, בכיכר פונים ימינה וממשיכים עוד 3 ק"מ ל"אנדרטת מגילת האש" המרגשת המגוללת את תולדות עם ישראל.

הפעם כשנחזור לכביש 395 נמשיך עד להר הטייסים, במקום שמורת טבע ואתר הנצחה לחללי חיל האוויר. השמורה מכילה 14 מינים ממשפחת הסחלביים ועץ קטלב מרשים במיוחד.

מכאן אפשר לנסוע קיבוץ צובה העשיר באוצרות טבע, כמו האלון הגדול שעייף לשאת את ענפיו וקק"ל הציבה לו תמיכה, הר צובה ובראשו המבצר הצלבני ועין צובה.

לעין טייסים תוכלו להגיע אם תמשיכו כ-100 מ' נוספים מזרחה ותפנו ימינה בעקבות השילוט המכוון לעין טייסים (סימון ירוק). מרחק הנסיעה מהכביש לעין טייסים הוא 2.8 ק"מ. חונים ברחבה קטנה ומטפסים עד לבריכת המעיין.
עם שובנו לכביש 395 ניתן להמשיך עד לעין כרם וליהנות מהאווירה במקום או לשבת באחד מבתי הקפה בסביבה. וכדי להקל עליכם את החישוב, סך כול המסלול הוא 15 ק"מ בלבד!