מהגרי האקלים

15 ספטמבר 2020

נדידת בעלי חיים לאורך עונות השנה היא תופעה מוכרת, פחות בקרב בני אדם. למרות זאת מחקרים מצביעים על כך שבקרוב, בשל שינויי האקלים, נחל לראות גם מהגרי אקלים

נתחיל עם השורה התחתונה – על פי הערכות מומחי הבנק העולמי, מעל 150 מיליון "מהגרי אקלים" צפויים לחצות את הגבולות ממדינות הסובלות משינויי אקלים קיצוניים אל אזורים נוחים יותר מבחינת מזג אוויר.

נדידת בעלי חיים היא תופעה מוכרת. זנים רבים של ציפורים, שוכני קרקע ובעלי חיים ימיים נמצאים כל העת במחזור אינסופי של תנועה מאזור מחייה אחד למשנהו. מדובר במסעות מפרכים שגובים קורבנות רבים שמטרתם אחת – לשרוד.

טמפרטורות קרות או חמות במיוחד הן סיבה מספקת כדי לעודד בעל חיים לנוע לאזור נעים יותר, אך מעבר לטמפרטורות עצמן, יש למזג האוויר השפעה סביבתית אדירה שבאה לידי ביטוי בהשפעתה על המזון והמים הזמינים והסיכונים המאיימים על מי ששוהה באזור המועד לפורענות.

בעלי חיים, בניגוד לבני אדם, לא יכולים להפעיל את המזגן ולגשת אל מתקן המים למזוג לעצמם כוס משקה צונן… אך לא תמיד היה זה כך… בתקופות מוקדמות יותר של האבולוציה, בני האדם התנהגו בצורה דומה מאד לבעלי החיים ונדדו על פני יבשות וימים כדי למצוא תנאי מחייה נוחים.

רק בשלב מאוחר יחסית של ההיסטוריה האנושית, כאשר למדנו כיצד לתפור בגדים, לבנות מחסות ולהמציא מערכות מיזוג וחימום, התייתר הצורך לנדוד ובני האדם מצאו דרכים להתקיים בכל פינה על פני כדור הארץ, תהיה זו העוינת ביותר מבחינת התנאים השוררים בה.

ועדיין, כפי שציינו בתחילה, מומחים מתריעים מפני "מהגרי אקלים", אז כיצד קורה הדבר? ובכן, מה שעבורכם קוראים יקרים הוא מובן מאליו, אינו כל כך ברור עבור אוכלוסיות אחרות.

מדינות נחשלות אינן מסוגלות לספק לאזרחיהן את האפשרות ליהנות מתנאי מחייה ראויים. ישנם עדיין מיליוני בני אדם החיים במבנים עראיים, ללא חשמל ומים זורמים, כשהם מתמודדים עם מחסור חמור במזון ועל כל אלו מתווספים אסונות טבע כמו בצורות/שיטפונות וכיו"ב איומים. תושבי המדינות הללו עלולים, כך לפי המחקרים, לעזוב את מולדתם ולנסות להגר לאזורים נוחים יותר למחייה, או לפחות כך הם מאמינים…

הגירה בקרב בני אדם כתופעה, אינה משהו חדש כמובן. אנשים היגרו ממקום למקום בשל מגוון סיבות כמו פרנסה ומלחמות, אך נטישת האדמה בה נולדת רק משום שתנאי המחייה אינם "אנושיים", היא לא חזון נפרץ. להגירה כשלעצמה יש כמובן משמעויות רבות ומגוונות על המהגרים עצמם ועל המדינות אליהן הם מגיעים. מדובר בקשיים אדירים עמם מתמודדות שתי הקבוצות ולנגזרות החברתיות והכלכליות המתפתחות לאורך זמן, יש השפעה מכרעת על מרקם החיים במדינה אליה היגרו.

מה תהיינה ההשפעות של "הגירה אקלימית", קשה עדיין לומר, אך אין ספק שהקהילייה הבינלאומית צריכה לתת את הדעת על נושא זה ולבחון את האפשרות לסייע לאותם מהגרים לטייב את תנאי המחייה שלהם במולדתם וכך להימנע מהצורך להתמודד עם ההשלכות של הגירה המונית למדינות זרות.

קרדיטים לכתבה

כתיבה: Guy | פורסם בתאריך 15/09/20

הוספת תגובה

כדי להוסיף תגובה יש להתחבר למערכת

0 תגובות

פוסטים דומים